XSLaren edukia

Euskararen Arauak eta Erabilerak

Ikastegia
Gipuzkoako Ingeniaritza Eskola
Titulazioa
Gradu Bikoitza: Ingeniaritza Mekanikoa + Industria Elektronikaren eta Automatikaren Ingeniaritza
Ikasturtea
2023/24
Maila
5
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala3045
Gelako p.3045

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Ikasgai honetan, 6 gaitasun landuko ditugu:

1- Goi-mailako tituludunek euskararen erabileran eta garapenean duten eraginaren kontzientzia hartzea.

2- Informazio zientifikoa bilatzea, ulertzea, sintetizatzea eta kritikoki aztertzea.

3- Ikerketarekin, aholkularitza teknikoarekin eta irakaskuntzarekin lotutako arazoei aurre egiteko bideak adostea, argudiatzea eta aurkeztea, elkarlana baliatuta.

4- Euskaraz komunikatzean norberak zer ahulgune eta indargune dauzkan jabetzea, aurrerantzean zeri eutsi eta arreta zeri jarri jakiteko.

5- Kontsulta-tresnak erabiltzen jakitea (bereziki Interneten eskuragarri daudenak), askotariko komunikazio-egoeretan sor daitezkeen premiei egokiro erantzuteko moduan.

6-Ingeniaritzaren eta Arkitekturaren arloko gaien inguruan komunikatzea, testuinguruaren eskakizunak aintzat hartuta: dibulgazio-hitzaldiak, lanen aurkezpenak, poster zientifikoen aurkezpenak...



Gaitasun horiek lotura zuzena dute ikasgaia eskaintzen den graduetan aurreikusten diren hainbat gaitasunekin. Hona hemen gaitasun horien zerrenda, atalka banaturik.



- GIEko gradu guztiek partekatzen dituzten gaitasunak (oinarrizkoak zein espezifikoak):



CB2/MEC2: ikasleek euren jakintza era profesionalean erabiltzen jakitea, bai lanean eta bai bestela, eta gai izatea argumentuak sortzeko eta defendatzeko, bai eta euren arloko arazoei aurre egiteko ere.

CB4/MEC4: ikasleak gai izatea informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak transmititzeko, bai adituei eta bai aditu ez direnei ere.

CB5/MEC5: ikasleak gai izatea Gradua amaitu ondoren era autonomoan ikasten jarraitzeko.

M01CM01/FG1/M03CM01: gradu-amaierako lan original bat egitea eta hura unibertsitateko epaimahai baten aurrean aurkeztea eta defendatzea; proiektu hori kasuan kasuko alorrekoa izango da, eta ikasgaietan ikasitakoak jasoko ditu.



- Industria ingeniaritzako gaitasunak (orokorrak eta zeharkakoak):



C4: arazoak ekimenez konpontzeko, erabakiak hartzeko, sormena erabiltzeko eta arrazoiketa kritikoak egiteko gaitasuna, eta batez ere ezagutzak, trebetasunak eta abileziak komunikatzeko eta transmititzeko gaitasuna.

C10: hizkuntza eta diziplina anitzeko ingurunean lan egiteko gaitasuna.

C14: talde-lanean modu eraginkorrean jarduteko eta, erabakiak hartzeko orduan, ikasitakoak erabiltzeko gaitasuna.



-Ingeniaritza Zibileko eta Arkitektura Teknikoko gaitasunak (espezifikoak):



M05CM06/M14CM02: gai tekniko edo teknologikoen inguruko datuak, prozedurak, ideiak eta emaitzak idatziz nahiz ahoz komunikatzea.

M05CM07/M14CM03: alor profesionalak hala eskatzen duenean, informazio teknikoa euskara idatzian nahiz ahozkoan komunikatzea.



Ikasgaia amaitu eta gainditutakoan, zehazki ezagutza hauek izan beharko ditu ikasleak:



- Euskara normalizazio-bidean dago eta, erregistro estandar zaindu orokorraren batera, euskara berezituaren garapena beharrezkoa da. Bide horretan, funtsezkoa da etorkizuneko langile izango diren ikasleek testu akademikoak euskaraz idaztea, dagokion erregistro eta kalitatez.

- Sareko baliabideen erabilera egokia (hiztegi, arau, estilo-liburu, corpus eta tresnak): Hiztegi Batua; TZOS (Terminologia Zerbitzuetarako on-line Sistema); Elhuyar Hiztegia; Euskalterm; Zehazki; Euskaltzaindiaren gomendio eta arauak; EHULKU zerbitzua; EIMAren estilo-liburuak (Ortotipografia, Letra Larriak, Morfosintaxiaren inguruko zalantzak eta argibideak, Puntuazioa egoki erabiltzeko gida, eta Zientzia eta teknikarako euskara arautzeko gomendioak), Xuxen/Hobelex, Euskalbar/Hiztegibar, Itzultzaile automatikoa, Garaterm, ZT eta EPG corpusak.

- Testu-generoen ekoizpen egokia: gutuna, curriculum vitae, laburpena, txosten tekniko laburrak, GRALen egitura eta sarrera, Wikipediako artikulu entziklopedikoak

Honenbestez, ikasgaia amaitu eta gainditutakoan, zehazki ezagutza hauek izan beharko ditu ikasleak:

- Zuzentasun eta egokitasun kontzeptuen bereizketa.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

EGITARAU TEORIKOA





1. Sarrera

1.1. Hizkuntza zer den. Erabilera eta normalizazioa

1.2. Aditugaien idatzizko behar akademikoak eta lan-esparruari loturikoak

1.3. Zein baliabide dauzkagu kalitatezko testu bat idazteko? (tresnak, hiztegiak, corpusak):

ZER, ZERTARAKO

2. Lan-esparru nahiz akademia mailako testu motak

2.1. Laneratzeari begirako testu administratiboak: curriculuma (Linkedin), aurkezpen-mezuak/gutunak:

ZER JARRI (ZER EZ) eta NOLA

2.2. Testu akademikoak: txosten teknikoa, GrALa

EGITURA eta ATAL bakoitzeko eduki nagusiak

LABURPENA, SARRERA (zer eta nola)

3. Itzulpena eta zuzenketa

3.1. Baliabideak eta oinarrizko teknikak

3.2. Testuen zuzenketa eta berrikuspena

4. Terminologia eta fraseologia zientifiko-teknikoa

4.1. Mailegutza

4.2. Hiztegi-sorkuntzarako bideak (eta euskarazko hainbat okerbide)

4.3. Terminoak hautatzeko irizpideak

4.4. Izen-sintagmaren egitura, unitate sintagmatiko konplexuak eta hauek txertaketa testuan



EGITARAU PRAKTIKOA



Edukiak pixkanaka barneratzen joateko, eskolan hainbat ariketa labur egingo dira: Xuxen zuzentzaile ortografikoa erabili, nabigatzailetako Euskalbar gehigarria instalatu eta barruko baliabideak ezagutu eta erabili, itzulpenak egin, akatsak aztertu, sintetizazio-lanak aztertu, corpusekin lan egin.



Horiez gain, ikasleek test bat eta honako lau proiektu hauek egin beharko dituzte:

1. proiektua. Testu/Lan tekniko-zientifiko bat GARATERM corpusera igo, automatikoki erauzitako termino hautagaiak balioetsi, terminoen zerrenda osatu eta TZOSera igotzeko moduan prestatu. Taldeka.

2. proiektua. Wikipedian euskara ez den hizkuntza batean (ingelesa edo gaztelania) dagoen gai tekniko bat hautatu, itzultzaile automatikoarekin itzuli, eta ontzat emandako azken itzulpenerako zer aldatu den eta zergatik arrazoitu. Bakarka

3. proiektua. Termino eta hitz multzo batzuei ordainak eman eta hartutako erabakiak arrazoitu. Taldeka.

4. proiektua. 2. proiektuan egindako testu itzulia Wikipediara igo, behar izan denetan aldaketak eginda eta azalduta. Bakarka.

MetodologiaToggle Navigation

Eskola gehienak praktikoak izango dira, eta garrantzia emango diogu ikasleen parte-hartzeari; eduki teorikoa ere arazo praktikoei hobeto aurre egiteko emango da. Irakasleak eGela erabiliko du irakasgaiko materiala ikasleen eskura jartzeko, eta ikasleok ere plataforma horretara igo beharko dituzue egindako lanak. Nahiz eta ikasgaian ezarrita egon asteko egun batean eskola magistrala izango dela eta bestean ordenagailu-praktikak, beharren arabera jardungo dugu, eta behar izanez gero ordenagailu-praktika gehiago egingo ditugu.



Hainbat eratako metodologia baliatuko da gaitasunak garatzeko eta irakaskuntza-emaitzak lortzeko:



- banakako jarduerak eta lanak

- talde-lanak


- ariketak

- eskola teorikoak

- aurkezpenak



Irakasleak lanen jarraipena egingo du, eta hainbat eratara emango du feedbacka: eskolako ariketak, normalean, eskolan bertan zuzendu eta komentatuko dira; proiektuetan, berriz, zuzenketa eta ohar pertsonalizatuak emango dira idatziz.



Eskolan egingo ditugun ariketetan eta aztertuko ditugun hizkuntza-auzietan, ikasleek euren testuetan erabilitako adierazpideak erabiliko dira adibide gisa.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Ikasgai honen ebaluazio lehenetsia jarraitua izango da: arrazoi berezirik izan ezean, ikasleek eskoletan parte hartu beharko dute eta zeregin guztiak (ariketak nahiz proiektuak) epean egin beharko dituzte. Beraz, eskolaren batera joaterik ez badute, euren gisan egin beharko dituzte ariketak, ondoren irakasleari epean bidali eta, zalantzak izanez gero, tutoretzetan ebatzi.



Nahitaezkoa da proiektu guztiak eta testa egitea, eta ikasgaia gainditzeko 10etik 5 puntu lortu behar dira gutxienez (ohar bedi proiektu guztiak edo testa egin gabe 5ekoa duten ikasleek ere proiektu guztiak eta testa egin beharko dutela). Kalifikazioa honela banatuko da:

- Lehen proiektua: % 20

- Bigarren proiektua: % 10

- Hirugarren proiektua: % 20

- Laugarren proiektua: % 10

- Testa: % 20

- Eskolako ariketak eta parte-hartzea: % 20



Ebaluazio jarraitua gainditzen ez duten ikasleek aukera izango dute azken azterketara aurkezteko, eta, hala eginez gero, azterketan lortutako emaitza izango da ikasgaian jarriko zaien azken kalifikazioa.



Azken azterketan irakasgaiaren % 100 ebaluatuko da eta 3 atal izango ditu:

- Test motako proba: % 40

- Itzulpena % 30

- Idazlana: % 30



Ohar garrantzitsuak



- Ebaluazio jarraituari uko egitea



Ebaluazio jarraituarekin hasi eta alde batera uztea erabakitzen duen ikasleak edota hasieratik azken ebaluazioko azterketaren bidez ebaluatua izatea aukeratzen duen ikasleak irakasleari lehenbailehen jakinarazi beharko dio etengabeko ebaluazioari uko egiten diola. Halako asmorik adierazi ezean, ebaluazio jarraiturako aurkeztutako zereginak kalifikatuko dira. Eta ebaluazio jarraitua egin ez duen ikasleak azterketa egiteko asmoa duela ulertuko da.



- Ohiko deialdiari uko egitea



UPV/EHUko Ebaluaziorako Arautegiko 12.2 artikuluaren arabera, ohiko deialdiari uko egin nahi dion ikasleak irakasleari adierazi behar dio lauhilekoa bukatu baino lehen. Deialdiari uko egiten dion ikasleak «ez-aurkeztua» kalifikazioa izango du; uko egin ezean, berriz, «ez-gainditua».

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Ikasturteko edukiak (programa, aurkezpenak, ariketak, artikuluak, estekak etab.) eGela plataforma birtualean jarriko dira, eta ikasleek handik eskuratu beharko dituzte. Edukiak jarraitzeko eta zereginen berri izateko, oinarrizko dokumentu bat egongo da: Egunerokoa. Bertan laburbilduko da egunez egun zer jarduera egiten diren eskolan, bai eta zer erabaki hartzen diren ere. Bestelako jakingarriak (hala nola, tutoretza-orduen aldaketak, eskolan aipatu gabe geratu direnak etab.) foroaren bitartez jakinaraziko dira.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

ALBERDI, X. & SARASOLA, I. (2001). Euskal estilo libururantz. EHUko Argitalpen Zerbitzua. Bilbo.

EZEIZA, J; ALDEZABAL, I., ELORDUI, A., ZABALA, I., UGARTEBURU, I., ELOSEGI, K. (2010) PREST: Unibertsitateko komunikazio-gaitasunen eskuliburua. EHUko Euskara Errektoreordetzaren sareko argitalpena: http://testubiltegia.ehu.es/Prest-komunikazio-gidaliburua

ETXEBARRIA, J.R. (2011) Zientzia eta teknikako euskara arautzeko gomendioak. EIMAren estilo-liburua

ETXEBARRIA, J.R. (2014) Komunikazioa euskaraz ingeniaritzan. Bilbo. EHU eta UEU

EUSKALTZAINDIA (1986) Maileguzko hitz berriei buruz Euskaltzaindiaren erabakiak

EUSKALTZAINDIA (1992) Hitz elkartuen osaera eta idazkera

EUSKALTZAINDIA (2018) Euskara Batuaren Eskuliburua (EBE).

EUSKALTZAINDIA “ Adierazpena euskalkien erabileraz: irakaskuntzan, komunikabideetan eta administrazioan” (Euskaltzaindiaren 137 araua)

GARTZIA J. (2014): Puntuazioa egoki erabiltzeko gida. Oinarriak, jarraibideak eta aholkuak. Ikasmaterialetako hizkuntzaren egokitasun-irizpideak finkatzeko Aholku Batzordea. 8. atala. Eusko Jaurlaritza.

IVAP (2009): Estilo-liburua. 3. Argitalpena.

MUJIKA A. (2008): Letra larriak erabiltzeko irizpideak. Ikasmaterialetako hizkuntzaren egokitasun-irizpideak finkatzeko Aholku Batzordea. 4. atala. Eusko Jaurlaritza.

ODRIOZOLA, J.C. (ed.) (1999). Zenbait gai euskara teknikoaren inguruan. EHUko Argitalpen Zerbitzua.

ODRIOZOLA J.C. & ZABALA I. (1992): Hitz-ordena, galdegaia eta komaren erabilera, EHUko argitalpen zerbitzua, Bilbo, 1992.

PETRIRENA, P. (2011). Morfosintaxiaren inguruko zalantzak eta argibideak. Ikasmaterialetako hizkuntzaren egokitasun-irizpideak finkatzeko Aholku Batzordea. 7. atala. Eusko Jaurlaritza.

UZEI (1982) Maileguzko hitzak: ebakera eta idazkera

ZABALA, I. (1995) “Aditzen hautapena euskara teknikoan” Ekaia 3: 123-134

ZABALA, I. (koord.) (1996) Testu-loturarako baliabideak: euskara teknikoa. EHUko Argitalpen Zerbitzua

ZABALA, I. (1997) “Argumentu-harremanak eta eremu-harremanak: izenondo erreferentzialen euskal ordainen bila” Nazioarteko terminologia Biltzarra. Donostia: UZEI-IVAP

ZABALA, I. (2000) “Hitz-hurrenkera euskara tekniko-zientifikoan” Ekaia 12: 146-166

ZABALA, I. (2000) “Euskararen zientzia eta teknikarako erabileraren hizkuntza berezitasunak” Ekaia 13: 105-129

ZUBIMENDI, J.R. (2005). Ortotipografia. Ikasmaterialetako hizkuntzaren egokitasun-irizpideak finkatzeko Aholku Batzordea. 1. atala. Eusko Jaurlaritza.

ZUBIMENDI J. R. & ESNAL, P. (1993): Idazkera-liburua, Eusko Jaurlaritza, Kultura saila.





Gehiago sakontzeko bibliografia

ALLANO, I. eta MUÑOZ, I. (koord.) (2014) Escribir en el contexto académico. Bilbao: Deusto Digital.
BONDI, M. eta LORÉS, R. (ed.) (2014) Abstracts in Academic Discourse. Peter Lang: Berna
CABRÉ, M.T. eta FELIU, J. (ed.) (2001) La terminología científico-técnica: reconocimiento, análisis y extracción de información formal y semántica. Barcelona: IULA. Universitat Pompeu Fabra.
CABRÉ, M.T. (1993) La terminología. Teoría, metodología, aplicaciones. Ed. Antártida
CASTELLÓ, M. (koord.) (2007) Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Conocimientos y estrategias. Crítica y fundamentos. Graó: Bartzelona
CREME, P. & LEA, M. (2000). Escribir en la Universidad. Barcelona: Gredos.
DINTEL, F. (2005). Cómo escribir textos técnicos o profesionales. Madrid: Alba
GUTIÉRREZ, B.M. (2003). Aproximaciones al lenguaje de la ciencia. Fundación Instituto Castellano y Leonés de la Lengua. Colección Beltenebros. Burgos.
HÉLOT, Ch., FRIJNS, C., VAN GORP, K. (ed.) (2018) Language awareness in multilingual classrooms in Europe. From theory to practice. Boston /Berlin: De Gruyter Mouton.
LASHERAS A. & ARRIETA A. (2005): “Ortotipografiari buruzko mintegia”. SENEZ aldizkaria.
WESTON, A. (2006): Las claves de la argumentación. Ariel.

Aldizkariak

Aldiri, arkitektura eta abar aldizkaria (UEU)
http://www.aldiri.eus/paperekoak/
Elhuyar Zientzia eta Teknika aldizkaria (Elhuyar)
https://aldizkaria.elhuyar.eus/
Ekaia. EHUko Zientzi eta Teknologi aldizkaria (UPV/EHU)
https://www.ehu.eus/ojs/index.php/ekaia
Uztaro. Udako Euskal Unibertsitatearen giza eta gizarte-zientzien aldizkaria (UEU)
https://www.uztaro.eus/

TaldeakToggle Navigation

46 Teoriakoa (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

11:30-13:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • eAULA 2.2 - GIPUZKOAKO INGENIARITZA ESKOLA

46 Gelako p.-1 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

11:30-13:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • eAULA 4.1 - GIPUZKOAKO INGENIARITZA ESKOLA