
 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 1 
 

 

Llengua basca, informació periodística  

i llibertat d’expressió: 

El cas d’Euskaldunon Egunkaria* 

 

Javier Díaz Noci 
 

VII Congrès de l'Associació d'Historiadors de la Comunicación. 25 anys de la 

llibertat d'expressió. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, 2004 [CD-ROM: 

ISBN 84-88042-49-3] 

 

 

 

                                                
* Aquest text es beneficia de les bones arts de la traductora Núria Moret. 



INTRODUCCIÓ  

 

El 20 de febrer de 2003, el jutge 
d’instrucció de l’Audiència Nacional 
Juan del Olmo va ordenar el tancament 
temporal de l’únic diari que es publi-
cava des de 1990 íntegrament en llen-
gua basca, Euskaldunon Egunkaria 
[=El diari dels bascos; és a dir, dels 
bascoparlants1]. El jutge investigava als 
responsables del periòdic pel seu 
pressumpte vincle amb l’organització 
terrorista ETA, de la que deia que con-
trolava l’empresa editora del diari. Tot i 
que va ser una decissió polèmica i poc 
usual en la jove democràcia espanyola, 
no va ser el primer cop que la Audiència 
Nacional ordenava el tancament d’un 
diari, també al País Basc i per la ma-
teixa raó: ser, sempre pressumptament, 
part del grup empresarial controlat per 
ETA, ja que el 14 de juliol de 1998 el 
jutge d’instrucció Baltasar Garzón va 
decretar mitjançant acte resolutori que 
paressin les activitats d’Orain, que edi-
tava el diari Egin [=Fer]. En ambdós 
casos es va produïr un conflicte –que 
l’acte resolutori del jutge Del Olmo es-
menta explícitament– entre la llibertat 
d’expressió, un dret fonamental recollit 
per la Constitució espanyola de 1978, i 
la necessitat de prendre mesures per a 
impedir que ETA, que fins aquell mo-
ment havia assassinat més de 900 per-
sones, disposés d’una pressumpta “es-

                                                
1 En basc només existeix un mot tradicional per 
designar als bascos: euskaldunak, o sigui, “els 
que tenen l’euskera”. En la mentalitat del 
bascoparlant, al menys quan utilitza la seva 
llengua, basc és només aquell que parla basc. 
Així mateix, l’únic terme tradicional per a 
esmentar el conjunt dels bascos és Euskal 
Herria, és a dir “el poble de l’euskera”, el con-
junt d’ aquells que el parlen, és més un substan-
tiu per a designar una colectivitat que un topò-
nim. Aquesta és la raó dels neologismes Euzkadi 
i euzkotarrak que va inventar Sabino Arana 
Goiri. Sobre aquesta qüestió, és molt interessant 
llegir l’article de MITXELENA, Koldo: “Los vascos 
y su nombre”. A : Revista Internacional de los 
Estudios Vascos, tomo XXIX. Sant Sebastià: 
Societat d’Estudis Bascos, 1984, p. 11-29. Koldo 
Mitxelena, acadèmic de la llengua basca, fou el 
que va posar en marxa els estudis de Filologia 
basca a l’Universitat del País Basc i un dels crea-
dors de la varietat unificada de l’euskera. 

tructura plural, legal i alegal, en la qual 
ha adoptat els instruments necessaris i 
útils per enfortir i recolzar a la seva es-
tratègia terrorista”2. La decissió plante-
java altres problemes jurídics, com, per 
exemple, si una mesura cautelar tan 
important, decidida abans de que 
s’hagués dictat sentència ferma, no su-
posava de facto, ja que no de iure, la 
condena d’un mitjà de comunicació a la 
seva desaparició –i en aquest cas, de 
l’únic diari que es publicava en llengua 
basca–, i si, tot i que fossin finalment 
versemblants les accusacions que es 
feien contra determinades persones, no 
era desproporcionat clausurar 
l’empresa a la qual traballaven.  

 El tancament d’Euskaldunon Egun-
karia va provocar una resposta molt 
més gran que el d’Egin, ja que aquest 
últim molta gent el considerava el por-
taveu d’ETA. Euskaldunon Egunkaria 
era l’únic diari que, després del breu 
Eguna (gener-juny de 1937), editat pel 
Govern Basc en plena Guerra Civil, 
havia aconseguit publicar-se íntegra-
mente en llengua basca, cooficial a la 
Comunitat Autònoma Basca i a la Co-
munitat Foral de Navarra (malgrat que 
amb diferent status jurídic), l’única no 
romànica de la Península i amb un 
nombre de parlants que, segons les úl-
times estimacions, pot suposar el 26% 
dels habitants del País Basc. La resposta 
no va venir només de l’esquerra 
abertzale [=”patriota”], és a dir, del 
entorn del anomenat MLNB (Moviment 
de Lliberació Nacional Basc), que in-
cluía no solament ETA sinó el fins lla-
vors partit polític legal, fins l’any 2002, 
Batasuna [=Unitat] (abans denominat 
Herri Batasuna [=Unitat Popular] i 
també Euskal Herritarrok [Ciutadans 
Bascos]), i d’altres organitzacions legals 
o il·legals; també va sortir del naciona-
lisme governant –en aquell temps, i 
amb una majoria molt estreta, ocupa-
ven el Govern basc el Partit Naciona-
lista Basc, que des de la reinstauració de 
les institucions autonòmiques basques 
ha disposat sempre de la presidència; 
Eusko Alkartasuna [=Solidaritat Basca], 
                                                
2 Acte resolutori de l’Audiència Nacional de 25 
de febrer de 2003. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 3 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 3 
 

resultat d’una escissió dins el PNB a 
mitjans dels anys 80; i Izquierda 
Unida-Ezker Batua–, així com d’amplis 
sectors de la cultura basca i d’altres 
llocs: podem, per exemple, recordar la 
creació a Catalunya de la plataforma 
Egunkaria endavant. Al País Basc, es 
va organitzar a Sant Sebastià –el diari 
tenia la seva seu a Guipúscoa, tanma-
teix el territori històric més bascopar-
lant– una multitudinària manifestació 
per recolzar a Egunkaria, i  la desapari-
ció de l’únic diari en euskera, un desig 
llargament ambicionat i no exempt de 
polèmica en el seu naixement, es va 
presentar com un greuge i un cop co-
ntra una cultura i una llengua minorità-
ries.  

Cal recordar que, al juliol de 1997, es 
va produïr un canvi radical en el nacio-
nalisme governant, que fins aleshores 
havia mostrat la seva vessant més mo-
derada, després de que ETA segrestés i 
assassinés a un regidor del Partit Po-
pular del municipi biscaí d’Ermua, Mi-
guel Ángel Blanco, que va commoure 
l’opinió pública espanyola i va provocar 
clamoroses manifestacions de con-
demna. Des d’aquell moment, el PNB va 
passar del tradicional autonomisme a 
fer seves bastants de les reivindicacions 
que també formulava ETA. A 1998, es 
va signar, per part de totes les forçes 
nacionalistes, el pacte de Lizarra (Este-
lla), i ETA va declarar una treva. Ales-
hores, l’organització terrorista ETA, que 
només havia publicat els seus comuni-
cats a través d’Egin o del seu successor 
Gara [=Som], va començar a enviar-los 
també a Euskaldunon Egunkaria i a 
Euskadi Irratia [=Ràdio Euskadi], una 
de les ràdios oficials –la que transmi-
teix íntegrament en euskera– del grup 
EiTB. Trencada la treva –i el pacte 
d’Estella– a 1999, i després d’obtenir de 
nou el PNB la majoria (no absoluta) a 
les eleccions de 2000, el lehendakari 
Juan José Ibarretxe va anunciar la pre-
sentació del seu plà de lliure associació 
amb Espanya, i aquest fet va iniciar un 
desacord total entre els partits naciona-
listes bascos i els constitucionalistes (PP 
i PSOE), l’acusació de que Ibarretxe 
plantejava una secessió encoberta, la 

creació del Pacte Antiterrorista per part 
d’aquests dos últims partits, i 
l’aprovació de la Llei de Partits Polítics 
que, en la pràctica, va suposar 
l’il·legalització de Batasuna, el tanca-
ment de les seves seus socials i 
l’incautació dels seus béns. 

 En aquest ambient es va produïr el 
tancament d’Euskaldunon Egunkaria, 
l’empresonament dels seus responsa-
bles –alguns d’ells van ser després po-
sats en llibertat sota fiança–, la conti-
nuació immediata de l’activitat perio-
dística en llengua basca, des de febrer a 
juny de 2003, sota la capçalera provi-
sional Egunero –facilitada per una pu-
blicació del poble guipuscoà de Tolosa–, 
i finalment es va reprendre la presència 
diària de la premsa en basc després de 
la creació d’una nova empresa i de po-
sar-se en marxa el diari Berria [=El 
Nou, però tambè Nova, notícia] a partir 
de juny de 2003. 

 El propòsit d’aquest text no és na-
rrar els fets que hem aquí explicat 
breument (el desenllaç del qual, quan 
escribim aquestes línies, no és coneix ja 
que en aquell moment no s’havien jutjat 
els fets que van motivar l’acte resolutori 
i per això no s’havia emés, encara, cap 
sentència), sinó, prenent aquests fets 
com punt d’arribada, i gaudint ja d’una 
certa perspectiva històrica, explicar la 
creació, desenvolupament i desaparició 
del segon diari en basc, amb la 
pressumpció de que no és gaire cone-
guda per aquells que no dominen la 
llengua basca, i convençuts de que el 
que va succeïr ahir pot explicar algunes 
coses d’avui i, potser, també de demà. 

 

1. ELS PRIMERS PASSOS PER LA CREACIÓ  
D’UN DIARI EN BASC 

 

1.1. Projectes abans de la Guerra Civil 

 

Disposar d’un diari sencer en llengua 
basca ha estat, des de fa molt temps, un 
desig dels bascoparlants, nacionalistes 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 4 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 4 
 

o no, que només es va fer realitat molt 
tard3. La necessitat d’un diari en eus-
kera la van plantejar, per primera ve-
gada de forma explícita, els nacionalis-
tes navarresos a 1908, però sense predi-
car amb l’exemple: totes les publica-
cions que el PNB va posar en marxa o 
va promocionar a la que avui és la Co-
munitat Foral foren publicacions fetes, 
el 90%, en castellà. Per la seva part, 
Gregorio Múgica, un excel·lent escriptor 
i periodista guipuscoà en llengua basca 
que solament avui comença a rebre part 
del reconeixement que es mereix –no se 
l’hi coneix cap adscripció partidista– va 
proposar a 1917, a les pàgines de la seva 
revista Euskal Esnalea [=El desperta-
dor basc], la creació d’un periòdic diari 
sencerament en euskera. 

 

1.1.1. El projecte de l’Acadèmia de la 
Llengua Basca 

 

Els primers projectes seriosos de fer un 
diari en basc venen de la dècada de 
1920. Impulsat per, entre d’altres, Julio 
de Urquijo –director de la Revista In-
ternacional de los Estudios Vascos–, el 
propi Gregorio Múgica i el que més tard 
seria el primer director de l’Acadèmia 
de la Llengua Basca, el capellà Resu-
rrección María de Azkue, a 1918 es va 
organitzar a Oñati el primer Congrés 
d’Estudis Bascos, on hi va tenir lloc la 
gestació de la Societat d’Estudis Bascos-
Eusko Ikaskuntza, inspirada en 
l’Institut d’Estudis Catalans. De la So-
cietat va sortir, a l’any següent, 
l’Acadèmia de la Llengua Basca-Eus-
kaltzaindia, un altre vell desig de les 
lletres basques. Un dels seus propòsits 
va ser dotar al euskera, una llengua 

                                                
3 Sobre l’història del periodisme en llengua basca 
existeix una tesi doctoral, presentada al juny de 
1992 per l’autor d’aquestes línies, i que va ser 
després editada i resumida en forma de llibre: 
DÍAZ NOCI, Javier, Euskal prentsaren sorrera 
eta garapena (1834-1939) [=Origen i desenvo-
lupament de la premsa en llengua basca, 1834-
1939]. Sant Sebastià: Societat d’Estudis Bascos, 
1995. Altres textos, en euskera i castellà, sobre el 
tema poden llegir-se a la meva pàgina web 
www.ehu.es/diaz-noci.  

fragmentada en dialectes i varietats 
locals, amb usos ortogràfics molt dife-
rents –cal recordar que es parla també 
al sud de França–, que els seguidors de 
Sabino Arana s’encarregaven 
d’expurgar de tota traça castellana –i, 
de passada, llatina, moltes vegades 
préstecs anteriors a la formació del 
castellà–, d’una varietat per a usos cul-
tes i convertir-la en un idioma de pres-
tigi. Azkue, biscaí de naixença i de llen-
gua, va proposar en canvi, seguint la 
pràctica de la revista donostiarra Argia 
i del seu director, el també biscaí Víctor 
de Garitaonandia, basar-se en el dia-
lecte guipuscoà, varietat de prestigi des 
de que a 1729 el jesuïta Manuel de La-
rramendi va escriure la primera gramà-
tica de l’euskera, amb el títol significa-
tiu de El impossible vencido4, i prenent 
com a base per a ella, és clar, el dialecte 
que ell parlava. La Guerra Civil va im-
pedir que el projecte es portès a terme i 
va ser a 1968 quan es van establir fi-
nalment les bases per a un euskera uni-
ficat supradialectal (euskara batua).  

Per a fer de la basca una llengua 
prestigiosa, l’Acadèmia pensava que 
calia crear un diari en euskera. De fet, el 
criteri per a anomenar els primers 
acadèmics fou proposar com a tals als 
directors de revistes en euskera o bilin-
gües. A 1919, Azkue i Urquijo van tenir 
alguns tractes amb Rafael Picavea, pro-
pietari del diari El Pueblo Vasco de Sant 
Sebastià. Davant de l’impossibilitat de 
crear un diari sencer en euskera, 
l’Acadèmia es va plantejar llavors aju-
dar als que, malgrat es feien en castellà, 
volguessin publicar una secció en llen-
gua basca més o menys regularment, i 
per aixó els va donar 250 pessetes a 
cadascun. Un any més tard, va conside-
rar de nou la seva estratègia, i a 1920 va 
obrir una oficina en la mateixa seu 
d’Euskaltzaindia, per a nodrir 
d’originals en basc als sis diaris de Bil-
bao que fins aleshores no publicaven 
res en llengua basca (Euzkadi, del PNB, 

                                                
4 DÍAZ NOCI, Javier: "Gerra aurreko kazetaritza 
eta hizkuntz-ereduak", a Anuario del Seminario 
Julio de Urquijo, Sant Sebastià, 1994, p. 791-
835. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 5 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 5 
 

disposava d’una secció diària des de que 
va sortir a 1913). A canvi l’Acadèmia els 
demanava una ajuda per a mantenir 
econòmicament l’oficina on un nombre 
indeterminat de periodistes hi treballa-
ven. Va respondre la meitat: el catòlic 
La Gaceta del Norte i els nacionalistes 
Euzkadi i La Tarde, que es van com-
prometre a donar mil pessetes cadas-
cun. Sabem molt poc sobre aquesta ofi-
cina, però és segur que la seva activitat 
no es va prolongar massa. 

 

1.1.2. El projecte de Lizardi i Argia 

 

La següent proposta va tenir més possi-
bilitats de realitzar-se. Un grup 
d’amants de la llengua i la cultura bas-
ques va crear a 1921, a Sant Sebastià, un 
setmanari amb apariència de diari, que 
es va anomenar Argia [=La Llum]. 
Malgrat l’arribada de la dictadura de 
Primo de Rivera, van aconseguir man-
tenir la publicació puntualment cada 
dissabte, gràcies a que la censura es feia 
des de Guipúscoa i estava a les mans del 
governador militar, Juan Arzadun, de 
parla materna basca. A la fí de la dicta-
dura, a 1929, un jove gerent d’una em-
presa de Tolosa, dirigent del PNB gui-
puscoà, poeta i periodista, José María 
Agirre Lizardi, va plantejar explícita-
ment, amb els números a la mà i arran 
d’un curs d’estiu organitzat per la So-
cietat d’Estudis Bascos, la possibilitat 
de convertir Argia en un diari. Neces-
sitaven unes 140.000 pessetes de capi-
tal inicial –malgrat que es parlava de 
dos milions de pessetes com inversió 
total– i 3.000 subscriptors. Agirre pro-
posava crear una associació, Erri-Lan 
[=Treball Popular] per a un periòdic 
que s’anomenaria Bai [=Sí]. Sembla5 
que Agirre volia trobar un remei a la 
manca d’ús de la llengua basca que veia 
en la resta dels diaris del PNB o propers 
a ell. Va, fins i tot, publicar un número 
de prova però, finalment, a 1930 es va 
rebutjar el projecte. A canvi, aquell 
                                                
5 ARANBARRI, Iñigo. Ezinaren laudorioa Tolosan 
barru. A: Jakin, nº 107, uztaila-abuztua. Sant 
Sebastià, 1998, p. 11-30. 

mateix any va nèixer a Sant Sebastià el 
diari filonacionalista El Día, íntegra-
ment escrit en castellà. A l’euskera que 
la doctrina aranista considera com 
l’element definitori de la raça basca 
només li van donar un espai diari a 
l’última pàgina. 

 

1.1.3. Eguna, primer diari en lengua 
vasca 

 

El primer diari en euskera es va publi-
car durant la Guerra Civil, gràcies a la 
política d’incautacions del Govern basc. 
Es va anomenar Eguna [=El Dia], i va 
aparèixer des del 1 de gener de 1937 fins 
a la desfeta de Bilbao, a mitjans de juny 
d’aquell mateix any. Va ser una em-
presa absolutament excepcional, ges-
tada per un altre poeta i periodista, 
membre del PNB i, durant la lluita i fins 
al seu afusellament, responsable  de 
comunicació del Govern basc, Esteban 
Urkiaga Lauaxeta. El diari fou dirigit 
nominalment per Manuel Ziarsolo i el 
van sostenir tres periodistes molt joves: 
Agustín Zubikarai, Eusebio Erkiaga i 
José María de Arizmendiarrieta, aquest 
últim capellà i més tard impulsor del 
moviment cooperatiu de Mondragón6.  

                                                
6 Es pot llegir la comunicació que vam enviar al 
VI Congrès Nacional d’Historiadors de la Comu-
nicació, fet entre els dies 3 i 5 d’abril de 2003 a 
Pontevedra. DÍAZ NOCI, Javier: “La comunicación 
en lengua vasca y la guerra”. A la década dels 
anys 1990, el moviment cooperatiu esmentat va 
posar en marxa la Mondragón Unibertsitatea, un 
centre privat dirigit en primer lloc pel membre 
del PNB Javier Retegi, ex conseller d’Indústria, i 
més tard pel ex conseller d’Educació del Govern 
basc i membre d’Eusko Alkartasuna, Inaxio 
Oliveri, que es sàpiga l’únic rector d’una univer-
sitat espanyola que no és ni catedràtic 
d’Universitat, ni professor universitari, ni doc-
tor, ni tanmateix licenciat. Al curs 2004-2005, la 
Mondragón Unibertsitatea va començar a oferir 
la licenciatura de Ciències Socials per a 
l’Informació i la Comunicació, íntegrament en 
euskera. Va coincidir amb l’inici de Goiena, un 
grup de mitjans de comunicació locals de la 
comarca guipuscoana de l’Alt Deva (en euskera, 
Deba Goiena; que compren fonamentalment els 
municipis d’Eskoriatza, Aretxabaleta, Mondra-
gón-Arrasate, Bergara, Antzuola i Oñati), una de 
les zones on la llengua basca, sobre tot usada en 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 6 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 6 
 

 

1.2. La premsa en basc, de la dicta-
dura franquista a la transició po-
lítica 

 

1.2.1. La supervivència del periodisme 
en llengua basca sota el règim de 
Franco 

 

Després, d’una llarga etapa de silenci: 
varis decrets de les autoritats franquis-
tes van impedir, en la pràctica, l’edició 
de llibres i de periòdics en euskera, així 
com la prèdica des del púlpit, les emis-
sions de ràdio i, també, les converses 
privades al carrer, fins a finals de la 
dècada dels 40. La Societat d’Estudis 
Bascos va ser prohibida, no l’Acadèmia 
de la Llengua Basca, malgrat que la seva 
activitat es va reduir fins al mutisme 
gairebé total. Els periodistes i escriptors 
que van sobreviure a la guerra van 
prendre el camí de l’exili o, si es van 
quedar, gairebé no van poder expres-
sar-se. Durant els anys 40 i 50, sola-
ment es va permetre publicar al País 
Basc alguna revista religiosa o cultural 
en euskera. Això va canviar una mica a 
la década de 1960, quan algunes revis-
tes religioses, com Zeruko Argia [=La 
llum del cel] o Anaitasuna 
[=Germanor] van començar a desen-
volupar magazins d’informació general. 
Amb l’arribada de la transició, aquestes 
revistes, que havien radicalitzat el seu 
ideari polític al mateix temps que ho 
feien els sectors de l’Esglèsia catòlica 
que parlaven basc, van entrar en crisi. 
Només va sobreviure Zeruko Argia, que 
havia estat dels caputxins de Pamplona 
i que, un cop la van deixar, es va con-
vertir, prenent a 1980 la capçalera de 
Argia i la forma jurídica d’ una coope-
rativa, en la revista setmanal 
d’informació general que és avui.  

 

 

 
                                                                
formes dialectals –es parla una varietat biscaïna, 
o occidental–, és més forta.  

1.2.2. L’aparició de diaris nacionalis-
tes durant transició 

 

En aquella dècada de 1970 van apar-
èixer, a més a més, dos diaris 
d’ideologia nacionalista, que en poc 
temps es van transformar en portaveus 
de dues formacions polítiques, conver-
tint el panorama periodístic basc en un 
dels pocs de Europa occidental amb 
premsa de partit: Egin, portaveu de 
l’esquerra abertzale i aviat órgan oficiós 
del MLNB,  va començar a 1976, i Deia, 
molt proper al PNB, va iniciar a 1977. 
Malgrat l’insistència de l’ideari nacio-
nalista, moderat o radical, en donar una 
teòrica importància a la llengua basca, 
la presència d’aquesta en ambdós diaris 
molt poques vegades va passar, en el 
millor dels casos, del 12%, i podria 
doncs ser qualificada com de solament 
simbòlica. L’espai reservat a l’euskera, 
d’altra banda, molt poc sovint va ser 
utilitzat per a donar les notícies impor-
tants. Més aviat, es reservava per a in-
formar sobre la llengua i la cultura bas-
ques. En la resta dels diaris bascos la 
presència de l’euskera era irregular, i, si 
hi va tenir lloc, va ser als suplements 
setmanals o a la secció de cultura. 

 

1.2.3. La creació de l’EiTB i la Llei de 
Normalització de l’Euskera 

 

Fins aquell moment, la ràdio tampoc 
donava a l’euskera una presència conti-
nua. Radio Popular de Loiola i Radio 
Popular de Sant Sebastià, propietat dels 
jesuïtes, donaven bastant espai a la 
llengua basca. A 1976, coordinades pel 
aleshores periodista José Ramón Be-
loki, aquestes emissores van organitzar 
una marató radiofònica sota el títol de 
“24 ordu euskaraz” [=”24 hores en eus-
kera”]. La presència de la llengua basca 
en la quotidianitat d’aquells que la par-
len es va garantitzar, d’alguna manera, 
després de l’aprovació de l’Estatut 
d’Autonomia de Gernika i amb la crea-
ció, seguint el model de mitjans de co-
municació audiovisuals públics 
d’Espanya, de l’ens públic de la ràdio y 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 7 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 7 
 

la televisió basques, Euskal Irrati Tele-
bista (EiTB), mitjançant la Llei 5/1982, 
i el decret 157/1982, de creació d’Euskal 
Telebista. Van sortir així les emissores 
Radio Euskadi, que reprenia el nom de 
la que va transmitir des de França i Ve-
neçuela sota el franquisme7, íntegra-
ment en castellà i amb seu a Bilbao 
(zona que es considera de parla no 
basca, on viu la meitat de la població de 
la Comunitat Autònoma), i Euskadi 
Irratia, que, amb seu a Sant Sebastià 
(l’única de les tres capitals basques que 
ha mantingut la llengua pròpia), emi-
teix només en euskera (la seva audièn-
cia inicial no arribava al 10% dels gai-
rebé 700.000 bascoparlants de llavors). 
El Govern basc va comprar també Ra-
dio Vitoria, en un moment en que volia 
atraure Àlaba cap al nacionalisme. ETB 
va començar les seves emissions a 1983, 
íntegrament en basc (aquesta llengua 
havia tingut per primera vegada una 
petita quota de pantalla al programa 
informatiu regional de Televisió Espan-
yola a 1975), ja que la llei de creació 
disposava que hauria de servir d’impuls 
a la “llengua i la cultura basques”, però 
a 1986, per sorpresa i provocant moltes 
queixes per part dels seus socis de go-
vern, el Partit Socialista d’Euskadi 
(PSE), el aleshores director de l’ens, 
José María Gorordo, va decidir posar en 
marxa un altre canal sencer en castellà, 
sens dubte per a aconseguir captar 
aquella gran majoria dels ciutadans 
bascos que no coneixen l’euskera8. 

Aquell mateix any de 1982 en que es 
va crear EiTB es va promulgar la Llei 
10/1982, de 24 de novembre, bàsica per 
a la normalització de l’ús de l’euskera. 
El capítol tercer es dedica sencer a l’ús 

                                                
7 ARRIETA ALBERDI, Leyre; RODRÍGUEZ RANZ, José 
Antonio. Radio Euskadi. La voz de la libertad. 
Bilbao: Fundación Sabino Arana/EITB, 1998. 
8 Sobre la ideologia marcadament partidista i 
l’utilització de la ràdio i la televisió basques per a 
fer propaganda dels símbols del nacionalisme 
basc, bona part dels quals foren creats per Sa-
bino Arana Goiri, podem llegir MARTÍNEZ 
ODRIOZOLA, Lucía: “L’Arcadie à l’écrean. Un bref 
parcous de l’histoire et des contenus de la télévi-
sion autonome basque”. A: Les Temps Moder-
nes, nº 614, juin-juillet-août 2001, p. 245-255.  

de la llengua basca en els mitjans de 
comunicació social. Ja que tots els ciu-
tadans tenen “el dret a ser informats 
pels mitjans de comunicació social tant 
en euskera com en castellà” (art. 22), a 
més a més s’ordena al Govern basc que 
adopti “les mesures que comportin 
l’augment de la presència de l’euskera 
en els mitjans de comunicació social”. 
D’aquesta manera, s’omplia així el pre-
cepte de l’article 20.3 de la Constitució 
espanyola, tot i que aquest ordre (“ga-
rantir l’accés dels anomenats mitjans 
dels grups socials i polítics significatius, 
respectant el pluralisme de la societat i 
de les diverses llengües d’Espanya”) 
s’extenia no només al mitjans de comu-
nicació de l’Estat, en aquest cas RTVE, 
sinó també als de “qualsevol ens pú-
blic”. Es respectava així l’Estatut de la 
Ràdio i la Televisió (Llei de 10 de gener 
de 1980). Com s’entengui això és una 
questió molt més diferent. Ens sembla 
clar que el Govern basc i l’ espanyol es 
van repartir tàcitament les feines i les 
llengües9.  

Així van anar les coses, els esfor-
ços guvernamentals es van concentrar 
en l’ETB, la nineta dels ulls dels succe-
sius consellers (i conselleres) de Cul-
tura. Tots els altres intents de potenciar 
mitjans de comunicació amb generoses 
injeccions de diners públics han tingut 
un èxit molt relatiu. A 1985, per exem-
ple, a instàncies d’Euskadiko Ezkerra, el 
parlament de Vitòria va decidir donar 
una subvenció a una agència de notícies 
per a produir alguna cosa en basc (els 
mitjans de comunicació es queixaven de 
que bona part de les primeres matèries, 
els despatxos d’agències en definitiva, 
només estaven disponibles en espan-
yol), subvenció que es va donar a Vasco 
Press, malgrat que Efe, la principal 
agència espanyola (i també una em-
presa pública), fós el primer candidat. 
L’experiència, basada en traduccions, 

                                                
9 DÍAZ NOCI, Javier: “Los medios de comunica-
ción y la normalización del euskera: balance de 
dieciséis años”. A: Revista Internacional de 
Estudios Vascos, 43, 2. Sant Sebastià: Sociedad 
de Estudios Vascos, 1998, p. 441-459. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 8 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 8 
 

va acabar a 1992 amb molt poca for-
tuna. 

Pels mitjans escrits, l’executiu i el 
legislatiu bascos van preferir també la 
política de subvencions, canalitzades 
mitjantçant les ajudes a l’edició en llen-
gua basca i sempre molt criticades, so-
bre tot, i això es el més paradòxic, pels 
seus receptors que consideren no obte-
nir-ne el suficient. Només a finals dels 
anys 80, i molt lligades a la subvenció 
pública, va trobar el periodisme en llen-
gua basca una mena de desenvolupa-
ment: les revistes locals, sobre tot molt 
fortes a Guipúzcoa, on l’ùs de la llengua 
basca arriba, com mitjana, al 40% dels 
seus habitants. Perdut l’espai reivindi-
catiu d’abans de la democràcia, amb un 
país on encara hi havia un greu pro-
blema d’ordre públic, les revistes en 
llengua basca van romandre en posi-
cions immobilistes. Ja no eren el recurs 
principal per a acostumar-se a llegir en 
basc ni per a la transmissió de valors 
culturals. Aviat van haver de enfrontar-
se a la televisió basca. Tanmateix ja 
tenien la competència feroç dels mitjans 
de comunicació escrits en castellà. A 
mesura que les revistes en euskera es 
posaven cada cop més al costat de 
l’esquerra nacionalista, i es feien més 
militants per a poder així continuar 
editant les seves capçaleres, anaven 
perdent lectors. L’únic camí possible 
per a la salvació era la subvenció insti-
tucional. En mig d’aquell panorama 
asfixiant, només va sobreviure Argia. 

 

2. EL NAIXEMENT DEL SEGON DIARI EN 
EUSKERA 

 

2.1. Primeres propostes 

 

Mentrestant , tot i que fós amb timi-
desa, no mancaven veus que demana-
ven la creació d’un diari en euskera. El 
maig de 1976, un grup de bascoparlants 
poc partidaris de l’euskera unificat –
que, per exemple, no volien utilitzar la 
lletra “h”–, amb els periodistes guipus-
coans Santiago Aizarna i Manu Oñatibia 

al capdavant (es va recórrer fins i tot a 
l’ajut d’Agustín Zubikarai, que durant la 
Guerra Civil havia estat periodista 
d’Eguna), va parlar públicament sobre 
la possibilitat de crear un diari en llen-
gua basca que s’anomenaria Erria [=El 
poble; en la varietat unificada de 
l’euskera la forma correcta és Herria]. 
A la tardor d’aquell mateix any ja 
havien abandonat el projecte. 

Per aquelles mateixes dates alguns 
periodistes del diari donostiarra La Voz 
de Euskadi, que va nèixer com empresa 
cooperativa després de tancar-se La Voz 
de Guipúzcoa, diari de Prensa del Mo-
vimiento –l’únic d’Espanya que no tenia 
dèficit–, van editar un quadern, Orria 
[=El Full], que van voler convertir, 
sense cap èxit, en un diari en euskera. 
La fòrmula l’emprarien després altres 
periòdics (Diario Vasco de Sant Sebas-
tià, Navarra Hoy) amb la mateixa for-
tuna. 

A 1982, un periodista de Deia, Mi-
kel Atxaga, va proposar editar un diari 
en llengua basca de 28 pàgines reunint 
els esforços dispersos que es feien en els 
diversos quaderns de Deia, Egin, La 
Voz de Euskadi i Diario Vasco. Tot i 
que la Diputació Foral de Guipúzcoa va 
prometre donar 105 milions de pessetes 
al projecte, aquest es va veure amb es-
pecticisme i finalment no va sortir res.  

 A 1983, les empreses Orain i Iparra-
girre, editores d’Egin i de Deia, cadas-
cuna, van presentar dos projectes. El 
primer plantejava convertir el suple-
ment en euskera Egunon en un diari, 
després de fer una enquesta entre els 
seus lectors van veure que tindrien 
7.000 llegidors, més o menys. La Di-
putació guipuscoana va prometre 
3.750.000 pessetes de subvenció, però 
el Govern basc no va fer cap cas a la 
proposta. La d’Iparragirre, que assegu-
rava poder vendre 10.000 exemplars 
d’un diari de 24 pàgines escrit íntegra-
ment en llengua basca, fou també re-
butjada. 

 

 

 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 9 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 9 
 

2.2. L’intervenció del Govern basc 

 

2.2.1. Subvencions a setmanaris amb 
aparença de diaris 

 

Aquestes iniciatives, però, no es van fer 
per res. L’executiu autònom aleshores 
presidit pel nacionalista José Antonio 
Ardanza va decidir preparar el camí a 
l’edició d’un o varis diaris en euskera 
mitjançant la subvenció a empreses 
privades. Veritablement, aquestes, 
como després es va veure, no haguessin 
estat possibles sense l’aportació econò-
mica pública, així que, més que de sub-
venció, hauriem de parlar de contribu-
ció indispensable pel seu finançament. 
Es va llençar una convocatòria pùblica 
adreçada a aquelles empreses que vol-
guessin publicar un setmanari, amb 
aparença de diari, matinal, d’informació 
general, com a mínim de 32 pàgines i 
que es distribuís a tot el País Basc. Hau-
rien de contractar, almenys, sis perio-
distes en plantilla, llicenciats en Perio-
disme o amb cinc anys d’experiència en 
un altre mitjà de comunicació.  La con-
vocatòria, és clar, s’adreçava a empreses 
ja establertes. S’en van presentar tres: 
Orain, Iparragirre i Zeruko Argia, em-
presa editora d’Argia. Es va concedir a 
les dues primeres la subvenció prevista, 
però no a la tercera, que des de llavors 
manifestaria el seu disgust i que més 
tard jugaria un paper crucial en el sor-
giment d’Euskaldunon Egunkaria.  

El setmanari que va editar Orain es 
va anomenar Hemen [=Aquí]. El va 
dirigir Joxean Agirre, redactor en cap 
de Cultura d’Egin, i va comptar amb el 
següents redactors en plantilla: Jabotxa 
Fernández, Eguzki Arrizabalaga, Andrés 
Gostin, Xabier García Argüello, Joseba 
Álvarez Forcada i Sergio Basurko. Sor-
tia els divendres, el primer número va 
aparèixer el 26 de setembre de 1986 i 
l’últim el 28 de setembre de 1990. A 
1989 tenia un tiratge de 3.500 exem-
plars. 

Per l’altre banda, Iparragirre va 
sortir al carrer, els dijous, el setmanari 
Eguna [=El Dia], que reprenia la cap-

çalera i la numeració d’aquell primer 
diari aparegut durant la Guerra Civil. El 
subtítol deia, precisament, Katea ez da 
eten [=La cadena no s’ha trencat]. Es 
va llençar el 5 d’octobre de 1986, sota la 
direcció de Luis Alberto Aranberri 
Amatiño. Els periodistes que composa-
ven la seva plantilla provenien, majori-
tariament, de Deia: Nerea Azurmendi, 
Txemi Galarraga, Imanol Unzurrunzaga 
i el fill de Agustín Zubikarai, Antton. 
Venia, segons xifres de 1989, mil exem-
plars menys que Hemen, 2.500, i la 
seva vida es va allargar fins el 27 de 
setembre de 1990. 

Els dos diaris que el llavors Grupo 
Correo, avui Vocento, editaven a la Co-
munitat Autònoma Basca van reaccio-
nar igualment, tractant de prendre po-
sicions al mercat. El Correo de Bilbao, 
el  més vendut i llegit, va començar a 
editar el dijous el suplement Asterokoa 
[=El Setmanal], fonamentalment adre-
çat al públic escolar –el que, amb el pas 
del temps, hauria d’incorporar-se al de 
lectors de periòdics–, malgrat que amb 
continguts també pels adults, per 
exemple la columna “Iritziak iritzi” 
[=“L’opinió és l’opinió”] que escrivia el 
qui més tard seria rector de 
l’Universitat del País Basc, Pello Sala-
buru10, mentre que El Diario Vasco, 
hegemònic a Guipúzcoa, va encarregar 
a Félix Ibargutxi el quadern en euskera 
Zabalik [=Obert], que apareixia els di-
vendres.  

 

2.2.2. L’inform del Govern basc 

 

                                                
10 Salaburu va publicar almenys dos textos sobre 
la possibilitat de creació d’un diari en basc: 
“Egunkari bat euskaraz?” [=”¿Un diari en eus-
kera?”], el 20 d’octobre de 1988, i “Euskal egun-
kariaren inguruan” [“Al voltant del diari en eus-
kera”], el 24 de novembre de 1988. El suplement 
va ser succesivament dirigit per Antton Azkar-
gorta, aleshores professor de l’Universitat del 
País Basc, i uns anys més tard autor de desordres 
públics al mateix centre, que el van portar a 1999 
davant els tribunals de justícia; Juan Carlos 
Pérez, igualment ensenyant de l’Universitat 
pública basca; i la periodista Esther Udondo. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 10 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 10 
 

Després d’aquests quatre anys experi-
mentals, i quan es va aturar la subven-
ció del govern que les permitia sobre-
viure, cap de les dues empreses es va 
plantejar convertir els setmanaris en 
diaris. Entre les dues no van arribar mai 
a vendre més de 7.000 exemplars, 
3.000 menys dels que preveia el Govern 
basc. La estratègia d’aquest –a instàn-
cies d’una proposta de tots els grups 
polítics del Parlament basc– va ser en-
carregar a 1988 un estudi a l’empresa 
CIES. Les línies generals d’aquest es-
tudi asseguraven que hi havia una au-
diència de lectors més gran de quinze 
anys capaç de llegir amb fluïdesa en 
euskera –hem de recordar que 
l’introducció efectiva de la llengua bas-
caal’ensenyament només es va produïr 
després d’aprovar-se l’Estatut de Ger-
nika–, que ascendia a 1984 a 324.000 
persones. D’elles, 200.000 confessaven 
llegir un periòdic al dia, això suposava 
aproximadament el 10% de la població 
basca total. Entre aquests 200.000 bas-
coparlants, el nombre dels qui afirma-
ven estar disposats a llegir un diari sen-
cer escrit en llengua basca es reduia a 
uns 88.000, però no tots el comprarien. 
El número total de compradors es re-
duia així a entre 21.000 i 26.000 perso-
nes, malgrat que era impossible fer un 
diari que pogués complaure tots els 
gustos i ideologies11, però també es pen-
sava que no hi havia un nombre sufi-
cient de compradors per a mantenir 
més d’una iniciativa. 

Aquest va ser el quid de la qüestió. 
El departament de Cultura del Govern 
basc es va resistir a fer públiques les 
dades de l’informe, argumentant que 
abans havia que donar-el a conèixer al 
Parlament de Vitòria, però Iñaki Uria, 
periodista de la revista Argia –agreu-
jada per la negativa de l’executiu autò-
nom a concedir-li la mateixa subvenció 
que havien donat a Orain i a Iparragi-
rre–, va aconseguir una còpia i va donar 
                                                
11 L’estudi de CIES deia que d’entre els que 
trobaven a faltar un diari en euskera la majoria 
llegia El Diario Vasco (un 27,1%). El percentatge 
de lectors d’Egin disposat a comprar un diari en 
euskera era de 17,4%, i el de lectors de Deia un 
16,2%. 

a conèixer els resultats el octubre de 
1989. Va ressaltar algunes dades de 
l’informe: la majoria dels potencials 
lectors d’un diari en euskera eran me-
nors de 35 anys (uns 67.000) i, d’ells, 
36.000 es deien favorables a l’esquerra 
radical. Fins i tot la meitat dels lectors 
d’Eguna (49,4%), setmanari pròxim al 
PNB, es declaraven votants d’Herri Ba-
tasuna. El perfil del lector d’un hipotètic 
diari en euskera, s’afirmava a un re-
portatge d’Argia publicat el 15 
d’octobre de 1989, era jove, guipuscoá i 
proper a l’esquerra abertzale. 

L’informe plantejava, finalment, 
tres escenaris possibles. El primer, la 
publicació d’un sol periòdic en llengua 
basca: bé fós un diari, nacionalista 
d’esquerres, que podria vendre uns 
13.000-16.000 exemplars; bé un diari 
de centre, que vendria uns 14.000-
17.000 exemplars; o bé un diari de 
centre-dreta, que vendria 10.000-
12.000 exemplars. Un segon escenari 
contemplava la convivència de dos dia-
ris en euskera, on un d’ells hauria de 
lluïtar per crear lectors. El tercer esce-
nari, més improbable, contemplava la 
possibilitat de que s’editessin tres diaris 
en euskera, però només tindria assegu-
rada, potser, la seva supervivència un 
d’ells, el proper a l’esquerra abertzale, 
que era el que tindria una massa més 
gran de lectors-compradors, entre 
6.000 i 8.000. 

 

2.3. Dos projectes contraposats: Egun-
karia Sortzen i el projecte del Govern 
basc 

 

Gairebé immediatament, un grup de 60 
persones, entre elles varis responsables 
de la revista Argia, va posar en marxa 
l’empresa Egunkaria Sortzen S. L. 
[=Creant el diari, S. L.]. Al capdavant de 
l’iniciativa Juan María Torrealdai Na-
bea, president i director de Jakin, re-
vista de pensament que primer va 
pertànyer als franciscans i a la dècada 
de 1980 es va fer laica; José Miguel 
Zumalabe Goenaga, d’Argia; i José Ma-
ría Auzmendi, jesuita i periodista de 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 11 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 11 
 

Radio Popular de Sant Sebastià, emis-
sora propietat de l’ordre religiosa es-
mentada. Van prendre part activament 
també moltes altres persones, però cal 
destacar, per exemple, a qui avui és 
catedràtic de periodisme de l’universitat 
pública basca, Iñaki Zabaleta Urkiola, i 
el aleshores professor associat de la 
Universitat del País Basc, Jesús María 
Zalakain. Aquesta empresa mercantil va 
començar la seva activitat a 1990, en-
cara que es va fundar a finals de 1989. 
Cal recalcar que no es tratava d’una 
empresa establerta que havia vist 
l’oportunitat d’un nou mercat, sinó 
d’una iniciativa que des del principi es 
va calificar com a “popular”. Jesús Ma-
ría Zalakain deixava molt clara la pos-
tura de l’esquerra abertzale (a la que 
pertany), en el títol de la seva tesi doc-
toral, on tractava de justificar 
l’oportunitat de l’afany: Euskal prentsa 
herri prentsa da [=La premsa en basc 
és una premsa popular]12. A més a més, 

                                                
12 Zalakain preparava una tesi doctoral sobre la 
premsa en euskera que finalment va defendre 
l’estiu de 1992, i que més tard va publicar la 
editorial Txalaparta –acusada pel jutge Del Olmo 
de pertànyer igualment al teixit empresarial 
sortit al voltant d’ETA– sota el títol Joxemiren 
uzta [=La collita de Joxemi (Zumalabe)]. Zala-
kain, junt amb altres ensenyants, es va negar a 
signar la renovació del seu contracte amb 
l’Universitat del País Basc, al·legant el seu rebuig 
a convertir-se en funcionari espanyol. Va prota-
gonitzar alguns incidents al centre 
d’ensenyament superior esmentat, i es va veure 
obligat a respondre davant dels tribunals supe-
riors de justícia acusat, entre d’altres càrrecs, de 
desordres públics. A setembre de 1999, el rector 
de l’Universitat del País Basc, Pello Salaburu, 
amb les seves vicerrectores Maitena Etxebarria i 
Miren Azkarate, van decidir, a l’últim moment i 
sota la pressió o els suggeriments d’Eli Galdos i 
Luis María Bandrés, en nom del PNB (al·legaven 
“motius humanitaris” pels que durant més de 
deu anys han estat darrere una pancarta reivin-
dicativa a les portes de la Facultat de Ciències 
Socials i de la Comunicació de la UPV-EHU, i 
han, entre d’altres coses, amenaçat, agredit o 
perseguit a professors i d’altres membres de la 
comunitat universitària), retirar totes les acusa-
cions. Bandrés fou nomenat, en la següent legis-
latura, diputat responsable de Cultura a la Di-
putació Foral de Guipúzcoa. Miren Azkarate, 
membre de l’Acadèmia de la Llengua Basca, 
després d’esgotar la seva legislatura a 
l’Universitat del País Basc, va ser nomenada 
assessora llingüística d’EiTB, en primer lloc, i 

des de l’inici tothom savia que aquella 
iniciativa popular ocuparia l’únic espai 
possible per a un diari en euskera. En-
cara que, els pasos fets fins aleshores, 
donaven l’impressió de que l’iniciativa 
vindria d’una empresa comunicativa ja 
establerta. 

Com a resposta, i malgrat que el vi-
ceconseller Iñaki Zarraoa (més tard 
director d’EiTB) va afirmar en un pri-
mer moment que l’executiu pensava 
que un diari en euskera hauria de ser 
una empresa privada, el departament 
de Cultura del Govern basc, presidit 
llavors pel nacionalista Joseba Arregi 
(que un cop trencada la treva d’ETA i el 
pacte de Lizarra-Estella es va enfrontar 
al seu partit, el PNB, fins el punt de 
tenir que anar escortat, avui en dia és 
professor de l’Universitat del País 
Basc), va ordenar la creació d’un grup 
de treball, presidit pel que abans fou 
periodista i més tard diputat foral de 
Guipúzcoa, avui diputat al Congrès es-
panyol pel PNB, José Ramón Beloki, 
per a estudiar la possibilitat d’impulsar 
un diari des de l’executiu autònom basc. 
El grup esmentat, sota la supervisió 
directa del director de promoció de 
l’euskera del departament de Cultura 
del Govern basc, Josu Legarreta, es va 
presentar públicament el 4 d’abril de 
1990. Es va convidar a formar part del 
grup a periodistes dels mitjans més 
significatius que treballaven en euskera: 
Antton Aranburu, de l’oficial Euskadi 
Irratia; Jon Basterra, d’Egin13; Elixa-
bete Garmendia, d’ETB; Félix Ibargutxi, 
d’El Diario Vasco: Ignacio Irizar, d’El 
Correo; Imanol Unzurrunzaga, d’EiTB i 
abans d’Eguna; Pello Zubiria, director 

                                                                
després consellera de Cultura del Govern basc, 
càrrec des d’on va viure el tancament 
d’Egunkaria i va ser l’encarregada de traslladar 
a l’opinió pública la postura de l’executiu. A 
2004, després del nomenament de qui fins ales-
hores havia estat portaveu del Govern basc, Josu 
Jon Imaz, com a president del PNB, Azkarate va 
ocupar també aquesta responsabilitat. 
13 Un any després va ser contractat com cap del 
gabinet de comunicació de la Diputació Foral de 
Guipúzcoa, sota les ordres del mateix José Ra-
món Beloki, que, per la seva banda, va començar 
a treballar, com càrrec de confiança, al gabinet 
del diputat general Eli Galdos, del PNB. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 12 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 12 
 

d’Argia; i el mateix José Ramón Beloki, 
que venia de Deia (abans havia estat 
treballant a Radio Popular de Sant Se-
bastià i el 27 de març de 1976 havia 
coordinat l’especial 24 ordu euskaraz 
[=24 hores en euskera]). Les dues ini-
ciatives només contemplaven un esce-
nari, un mercat on es publiqués un únic 
diari en basc14. Per això, és clar, amb-
dues van iniciar una competència 
oberta. El grup es va reunir cada quinze 
dies durant tres mesos, amb molts de-
sacords. Félix Ibargutxi va exposar la 
seva disconformitat, i no va prendre 
part a les darreres reunions, tot i que 
finalment va aceptar signar l’informe. 
El 4 de juliol de 1990, Pello Zubiria –
que també estava a Egunkaria Sortzen,  
i de fet va ser el primer director 
d’Egunkaria– va adreçar una carta a 
José Ramón Beloki en la que presen-
tava la dimissió. Zubiria acusava a Be-
loki i al conseller Joseba Arregi de no 
haver respectat les regles de joc, i, sobre 
tot, de no pretendre en cap moment la 
confluència amb l’iniciativa que desem-
bocaria en el naixement d’Euskaldunon 
Egunkaria. Ara bé, reconeixia, “en el 
futur qualsevol diari haurà de negociar 
amb els poders públics del País Basc”. 
Des de l’inici, la subvenció pública es 
veia com una eina fonamental per la 
supervivència del diari en euskera. 

Poc després, el 12 de juliol de 1990, 
el propi conseller i José Ramón Beloki 
van presentar el projecte oficial i un 
número 0, que provisionalmente ex-
hibia la capçalera Egunero [=Cada 
dia]. Amb els dos informes sobre 
l’audiència potencial encarregats a 
Manu Castilla, d’EiTB, i Mikel Zalbide, 
d’HABE (organisme dependent del Go-
vern basc dedicat a l’alfabetització i 
ensenyament de l’euskera a adults), 
creien en una audiència màxima d’uns 
35.000 a 40.000 lectors, i un nombre 
d’exemplars –a la venda o mitjançant 
subvenció pública, sobre tot aprofitant-
se de la xarxa educativa basca; “diari de 
família”, van arribar a definir-el– d’uns 
8.000 a 15.000. La seu central es troba-
                                                
14 BELOKI, J. R., et al. Euskarazko egunkaria. 
Informe del 12 de juliol de 1990. 

ria a Sant Sebastià, amb delegacions a 
Bilbao i Vitòria, i també a Pamplona i 
Baiona, així com corresponsals a Ma-
drid i Brussel·les. Haurien de disposar 
d’una rotativa pròpia i d’imprimir el 
periòdic, composat per varis quaderns 
incidint especialment en la importància 
de l’informació local, en color, 36-48 
pàgines en total. No es publicaria els 
dilluns, probablement tampoc no po-
dria sortir els diumenges ni durant les 
vacances d’agost.  La novetat principal 
–prèvia autorització preceptiva del 
Parlament basc, és de suposar– per 
aquest diari en basc era fer-el dependre 
d’EiTB, i això plantejava una reforma 
jurídica de l’ens perque fós possible 
prendre sota el seu càrrec, en una ac-
tuació sense precedents a l’Estat 
espanyol després de la liquidació de la 
premsa del Moviment, un mitjà de co-
municación escrit i deixar la porta 
oberta al futur per a crear o tutelar 
d’altres mitjans de comunicació en llen-
gua basca. Concretament, volien crear, 
dins l’EiTB, una divisió anomenada 
Euskararen Multimedia [=El multimè-
dia de l’euskera]. 

Mentrestant, l’iniciativa d’ Egunka-
ria Sortzen continuava endavant. Van 
organitzar una campanya popular per a 
presentar el seu projecte i recollir fons 
en tots els llocs del País Basc, venent 
accions d’entre 5.000 i 500.000 pesse-
tes cadascuna. Aviat van aconseguir 160 
milions de les antigues pessetes. Tota 
aportació semblava poca, ja que el Go-
vern basc va negar des del principi 
qualsevol possibilitat de subvenció a 
Egunkaria Sortzen. Els documents de-
comissats a la direcció d’ETA per les 
forces de seguretat de l’Estat, donats a 
conèixer en els actes resolutoris de 
l’Audiència Nacional emesos arran del 
tancament d’Egunkaria permeten re-
construir alguns detalls d’aquell temps. 
Per exemple, que la direcció del grup 
terrotista, aleshores encapçalada pel 
col·lectiu Artapalo (detingut a França a 
1992), veia amb bons ulls “la tras-
cendència i ràpida culminació del pro-
jecte de periòdic Egunkaria Sortzen”, 
segons un document amb data de juny 
de 1990 i atribuit a José Luis Álvarez 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 13 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 13 
 

Santacristina, responsable de l’aparell 
polític d’ETA a aquells anys. L’objectiu: 
“Enfortir política i ideològicament la 
nostra base militant i el nostre entorn 
social [...] establir llaços de contacte 
polític i social amb tots aquells sectors 
socials, bases de partits incloses, amb 
un mínim de sensibilitat cap a determi-
nades reividicacions del MLNB”, entre 
les quals es trobava l’euskera15.  

A juny de 1990, Egunkaria Sortzen 
S.L. va prendre part a la constitució 
d’Egunkaria S.A., que es va inscriure al 
Registre Mercantil el 26 de setembre 
d’aquell any, amb un capital social ini-
cial de 10 milions de pessetes, el qual es 
va ampliar durant la primera junta ge-
neral d’accionistes fins arribar a 100 
milions de pessetes, repartits fona-
mentalmente entre 180 accions de 
500.000 pessetes cadascuna. A octobre, 
es van contractar els primers periodis-
tes que haurien de treballar al projecte, 
i es van realitzar quatre números 0. Les 
relacions amb Argia eren evidents: el 
conseller delegat d’Egunkaria S.A., José 
Miguel Zumalabe, era al mateix temps 
el president de Zeruko Argia, S.A.L.; 
Iñaki Uria era redactor –ell havia donat 
a conèixer la filtració de l’informe de 
CIES per al Govern basc sobre la possi-
bilitat de crear un periòdic en euskera– 
i també era membre del consell 
d’administració d’Argia.  

Des de llavors, segons la documen-
tació intervenguda a diferents membres 
d’ETA i donada a conèixer per els actes 
resolutoris del jutge d’instrucció Juan 
del Olmo, l’organització armada va 
mostrar un notable interés per la marxa 
dels esdeveniments. A l’activista José 
Domingo Aizpurua Aizpuru li van inter-
venir varis documents, dos d’ells refe-
rits específicament a Euskaldunon 
Egunkaria. El primer d’ells té la data de 
26 d’octobre de 1990, i tracta del “pro-
blema de la direcció” del futur periòdic. 
Segons aquest document, la direcció es 
va oferir, en primer lloc, a Juan María 
Torrealdai, que havia estat anomenat 

                                                
15 Acte resolutori de l’Audiència Nacional de 25 
de febrer de 2003. 

president del consell d’administració i 
president del consell editorial 
d’Egunkaria S.A., i després als professor 
de l’Universitat del País Basc Iñaki Za-
baleta Urkiola i Jesús María Zalakain –
qui a 1998 fou detingut, i més tard po-
sat en llibertat sota fiança, pel cas 
Egin–. Tots dos van rebutjar la pro-
posta. Aizpurua assegura també que es 
va pensar en Joserra García, periodista 
d’ETB –presentava un programa sobre 
bertsolaris (poeta oral en euskera que 
improvisa els versos a les seves actua-
cions)–, però no ho veia gaire clar degut 
a la seva proximitat a Euskadiko Ezke-
rra, “encara que estava molt descon-
tent” i advertint del risc de “es desmar-
qui en poc temps”16. Finalment, el 
director d’Euskaldunon Egunkaria va 
ser Pello Zubiria, qui abans ho havia 
estat d’Argia. Un dels tres subdirectors 
–els altres dos eren Nerea Azurmendi i 
Lucien Etxezaharreta– era Iñaki Uria. A 
Carmen Guisasola, membre del comité 
executiu d’ETA, li van intervenir, anys 
després, un document del 12 de novem-
bre de 1990, en el qual es parla del 
projecte com “una gran aposta política”. 
El primer número d’Euskaldunon 
Egunkaria va sortir a la venta als 
quioscs el 6 de decembre de 1990. 

Per la seva banda, el departament 
de Cultura del Govern basc va fer al-
guns pasos més per a poder presentar 
un projecte factible al Parlament basc. 
A 1991 va encarregar a l’empresa Irigo-
yen & Pérez de Calleja Consultores un 
estudi que finalment li fou lliurat a abril 
d’aquell mateix any17. Segons aquell 
informe, un segon diari en basc costaria 
900 milions de pessetes a l’any. Seria 
un tabloide, de 48 pàgines (64 pàgines 
els dissabtes), en color, familiar i com-
posat per textos breus. Pel que feia a la 
distribució, hi havia dues possibilitats: 
competir al mercat, on hi havia ja un 
diari en euskera, i no pensar en vendre 
més de 4.000 exemplars; o bé, ja que la 
subvenció era imprescindible, distru-
                                                
16 Ibidem. 
17 IRIGOYEN, Javier; PÉREZ DE CALLEJA, Antxon: 
Estudio económico-financiero para la publica-
ción de un diario en euskera. 1991. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 14 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 14 
 

buir-ne gratuïtament 35.000. Qualsevol 
de les dues opcions suposava la mort de 
l’altre projecte, ja que el Govern li ne-
gava tota ajuda econòmica. Aquest se-
gon projecte guvernamental tampoc es 
va concretar. 

 

3. LA POLÍTICA DE SUBVENCIONS 

 

Les acusacions d’orbitar al voltant del 
mòn del MLNB es van fer tant des del 
Govern basc com des dels portaveus d’el 
PNB. El aleshores conseller d’Interior 
del Govern basc, Juan María Atutxa –
anys després president del Parlament 
de Vitòria– va dir davant el legislatiu 
basc, quan va comparèixer per a infor-
mar sobre la detenció de dos pres-
sumptes membres d’ETA acusats de 
prendre part de la xarxa d’extorsió als 
empresaris, a 1992, que: 

Aquesta intervenció ataca, doncs, 
el terror als seus origens, a les se-
ves fonts de finançament, i mostra 
amb total claretat el caràcter ma-
fiòs d’ETA i les significatives coin-
cidències entre aquesta xarxa i 
entitats tan importants per al mòn 
d’Herri Batasuna com la seva 
pròpia Mesa Nacional, el diari 
Egin, Egunkaria i el sindicat 
LAB18. 

Atutxa recomenava, mitjançant 
carta i en aquells mateixos dies, als seus 
col·legues els altres consellers del Go-
vern basc que no donéssin diners dels 
seus departaments per a inserir publi-
citat institucional a Egin. Altres docu-
ments intervinguts a ETA relacionaven 
pressumptament aquesta amb el diari 
en llengua basca. En un informe inter-
vingut a la cúpula d’ETA (el col·lectiu 
Artapalo) i amb data de 1 de març de 
1992, que sembla ser l’acta d’una reunió 
dels responsables dels projectes Uda-
letxe –els que es referien a empreses 

                                                
18 Comparecència, a petició pròpia, del Conseller 
d’Interior per a informar de l’operació policial 
desenvolupada per l’Ertzaintza el dia 30 de gener 
de 1992. Número de document 
04\06\01\03\0018 

legals–, es parla del “finançament en 
general dels projectes”, així com de 
“contactar amb persones d’empreses, 
amb pes específic als consells, per a 
aportacions de capital procedent de 
persones properes al MLNB”, entre les 
que s’esmenten Egin, Argia i Egunka-
ria19. 

En contra de totes les previsions, 
Euskaldunon Egunkaria, sense cap 
competència als quioscs, es va fer fort 
en un mercat, com és el de l’euskera, 
força marginal d’altra banda. El nombre 
de compradors es va estabilitzar al vol-
tant dels 7.000-10.000, van publicar un 
llibre d’estil –que, tenint en compte la 
necessitat de seguir demanant subven-
cions, va renunciar a fer públic el seu 
ideari a través d’editorials– i van assolir 
els seus objectius. Com no disposava de 
maquinària pròpia, s’imprimia a les 
instalacions d’Orain, empresa editora 
d’Egin, fins al tancament d’aquest. No 
es va publicar mai els dilluns, el sous 
eren minsos i la plantilla curta. Durant 
la primera etapa –sota la direcció de 
Zubiria– l’alineament amb les tesis de 
l’esquerra abertzale va ser la més evi-
dent de tota la vida del diari.  

Pello Zubiria va deixar la direcció 
d’Egunkaria a finals de 1992. El va 
substituir, per poc temps, Iñaki Uria, 
que va ser el director fins el 13 de juliol 
de 1993, sense deixar mai el seu càrrec 
de conseller delegat. En un document 
intervingut a ETA, amb data de febrer 
de 1993 i atribuit a un tal Garikoitz, 
s’afirma que “pel que fa a l’euskera la 
situació avui es força difícil, tenen greus 
problemes per a pagar”, i s’informa a la 
direcció del grup terrorista de les difi-
cultats per trobar un nou conseller de-
legat (“lógicament es prefereix a 
JMTorr [Juan María Torrealdai] però 
ell no dona cap possibilitat d’acceptar”) 
i a la necessitat de cercar també un nou 
director, càrrec per al que es va pensar 
en el periodista Imanol Murua i en 
Xabier Oleaga, que va ser director 
d’Egin entre 1990 i 1992.  “Segons el 

                                                
19 Acte resolutori de l’Audiència Nacional de 25 
de febrer de 2003. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 15 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 15 
 

procediment seguit al Jutjat Central 
d’Instrucció nº 5 de l’Audiència Nacio-
nal (sumari 18/98)”, indica l’acte del 
jutje Juan del Olmo mitjançant el qual 
s’ordena el tancament cautelar 
d’Egunkaria a 2003, “s’identifica la 
persona que utilitza el nom de Gari-
koitz, per al manteniment de comunica-
cions encriptades amb els responsables 
d’ETA, com Francisco Javier Alegría 
Loinaz [...] portaveu de la coordinadora 
KAS en aquell moment”. Xabier Alegría 
va ser detingut i es va decretar per a ell 
empresonament incondicional a febrer 
de 2003. Era aleshores membre del 
consell d’administració del diari.  

Un altre informe intervingut a ETA, 
amb data de 18 de març de 1993, insis-
teix en les dificultats econòmiques (“per 
a afrontar això cal tenir diners, per a 
reforçar el projecte”) i planteja acudir “a 
Amèrica per a trobar diners”20. La 
Diputació Foral de Guipúzcoa va donar 
a 1993 una subvenció a Egunkaria. Just 
aleshores, a finals de 1992 i durant tot 
1993, algunes veus es van alçar al Par-
lament basc demanant que el Govern 
autònom participés accionarialment a 
Egunkaria o, al menys, es donés una 
subvenció a l’únic diari en euskera, ja 
que el projecte propi havia estat deses-
timat21. A petició de l’escriptor i parla-
mentari de HB Joxe Agustín Arrieta, 
Juan María Torrealdai va comparèixer 
davant de la comissió de control parla-
mentari d’EiTB per a informar “sobre 
l’euskera i els mitjans de comunicació al 
segle XX”22. A octubre de 1993, parla-
mentaris d’Eusko Alkartasuna i 
d’Euskal Ezkerra (partit creat per antics 
membres d’Euskadiko Ezkerra que no 
van voler participar en la convergència 
cap el Partit Socialista d’Euskadi) van 
presentar formalment una proposició 
no de llei, que finalment es va convertir 
en un texte transaccional pactat amb el 
PNB, el PSE i el grup mixte que resolia 

                                                
20 Ibidem. 
21 Sessió de la Comissió de Economía, Finances i 
Pressupost del Parlament basc, número 
d’expediente 04\06\02\03\0026. 
22 Número d’expediente 04\06\10\03\0009.  

el problema de les subvencions a Egun-
karia i donava per oficialment can-
cel·lat el projecte institucional. Xabier 
Markiegi, del grup mixte (en aquell 
moment membre d’Euskadiko Ezkerra,  
anys més tard escollit com Ararteko o  
de síndic de greuges basc), es va referir 
llavors a la que ell considerava la qües-
tió de fons: “El reconèixement de les 
dues llibertats: la llibertat de l’empresa i 
la llibertat del Govern”. La llibertat 
d’empresa, deia,  

Vol dir que tothom pot muntar un 
periòdic, sempre [...] que ho fassi 
dins la legalitat; i pot escollir ser 
un periòdic, diriem, absolutament 
obert, si recull totes les sensibili-
tats i tots [...] els plantejaments 
ideològics al voltant d l’euskera, o 
ser un periòdic [...] parcial, com 
tots el periòdics de premsa escrita 
que existeixen editats per empre-
ses privades23. 

Leopoldo Barreda, representant 
del Partit Popular a la cambra de Vitò-
ria, va posar també damunt la taula 
qüestions relacionades amb el conflicte 
de drets, “el que anomeno pèrdua de 
llibertat dins el que diem llibertat 
d’expressió i llibertat de creació 
d’empresa”. Per a Barreda, el fet de que 
representants del departament de Cul-
tura del Govern basc, ocupat pel PNB, 
haguessin parlat amb representants 
d’Herri Batasuna, era inacceptable. 

Quan va intervenir davant la comis-
sió d’Educació i Cultura del Parlament 
basc, el aleshores diputat d’Euskal Ez-
kerra Xabier Gurrutxaga va indicar la 
total necessitat de que fessin canvis en 
la línea editorial d’Euskaldunon Egun-
karia si volia rebre una subvenció: 

Creo interpretar la voluntad de los 
grupos firmantes que no se da en 
ese supuesto de que se dé una 
ayuda, una subvención, por el 

                                                
23 Debat i resolució, en el seu cas, de la Proposi-
ció no de Llei, formulada per lels Grups Parla-
mentaris Eusko Alkartasuna i Euskal Ezkerra, 
amb relació a Euskaldunon Egunkaria. Comis-
sió d’Educació i  Cultura, 8 d’octubre de 1993, 
número de documento 04\06\05\03\0019. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 16 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 16 
 

mero hecho de que exista un pe-
riódico, sino porque el Gobierno 
entiende que en el contexto de un 
acuerdo "Egunkaria" cumple una 
función social, en este caso, la 
función social de prestar y garan-
tizar el derecho de los ciudadanos 
a recibir información en euskera y 
la función social de contribuir a la 
normalización del uso del euskera 
en ese ámbito. Es porque existe 
esa función social como se daría el 
apoyo financiero24. 

“El diàleg com a via per a arribar a 
un accord”, deia en la seva intervenció 
Xabier Gurrutxaga25. Aquest diàleg va 
començar, a l’estiu de 1993, de la mà 
d’alguns representants del PSE guipus-
coà, sector tradicionalment més bas-
quista i que comptava amb membres 
bascoparlants, com Maite Pagazaurtun-
dua. ETA, tan interesada aleshores per 
les evolucions d’Egunkaria com a de-
fensor de l’euskera, va assassinar a 
2000, amb una bomba a la zona univer-
sitària de Vitòria, a qui fou el seu cap, 
l’ex conseller d’Educació del Govern 
basc, Fernando Buesa, i a febrer de 
2003 al seu germá Joseba Pagazaur-
tundua, cap de la Policía Municipal del 
poble guipuscoà d’Andoain. Poc després 
de parlar amb Maite Pagazaurtundua, 
els representants d’Egunkaria van en-
trevistar-se també amb membres no 
determinats del PNB26. Luis María Ban-
drés, representant d’aquest partit, es va 
resistir bastant, dient que el naixement 
d’Egunkaria no havia estat ni “normal” 

                                                
24 Ibidem. 
25 Les paraules de Maite Pagazaurtundua, repre-
sentant dels socialistes bascos, a l’esmentada 
comissió i com a resposta a les paraules del re-
presentant de HB, Joxe Agustín Arrieta, són 
molt representatives: “Ell parla d’una llengua 
nacional, nosaltres parlem de llengües oficials; 
ell parla d’un periòdic nacional, nosaltres parlem 
d’un periòdic obert als lectors bascoparlants. No 
és el mateix”. 
26 Debat i resolució, en el seu cas, de la Proposi-
ció no de Llei, formulada pels Grups Parlamen-
taris Eusko Alkartasuna i Euskal Ezkerra, amb 
relació a Euskaldunon Egunkaria. Comissió 
d’Educació i Cultura, 8 d’octobre de 1993, nú-
mero de document 04\06\05\03\0019. 

ni “còmode” per al Govern basc. Des 
d’aquell moment, més o menys, el diari 
en llengua basca va rebre subvencions, 
en concepte d’ajuda a l’edició en eus-
kera, i també li van aixecar el veto de 
rebre publicitat institucional que fins 
aleshores havia sofert. Finalment, 
Martxelo Otamendi va ser el nou di-
rector del diari, fins al seu tancament, i 
fins i tot més tard va ser el primer di-
rector del seu succesor Berria. Des de 
1995, el seu subdirector va ser Xabier 
Oleaga. 

Malgrat les advertències llençades a 
1993 per algun dels diputats del Parla-
ment basc27, el muntant de les subven-
ciones donades a Egunkaria va aug-
mentar cada any. El tancament del pe-
riòdic va provocar les promeses d’ajuda 
econòmica per part de la consellera de 
Cultura del Govern basc, Miren Azka-
rate, que finalment es van materialitzar, 
a 2004, amb la concessió de 1.029.000 
euros a l’edició impresa de Berria i de 
25.200 euros més per a la seva edició 
digital (www.berria.info), d’un total de 
3,7 milions d’euros destinats pel execu-
tiu autònom basc a consolidar la llen-
gua basca als mitjans de comunicació, 
un augment de 350.000 euros (més o 
menys el 10% més) respecte a l’exercici 
previ.  

 

 

 

 

                                                
27 Aquestes paraules són de Xabier Markiegi: 
“Crec que també una empresa privada, dins de la 
seva llibertat d’empresa, ha d’acollir-se a les lleis 
del mercat. Llavors, pot escollir, l’opció de ser un 
periòdic molt tancat i representar només a una 
part molt petita de la pluralitat del mòn de 
l’euskera, i acceptar el risc de que el seu diari no 
es vengui, o es vengui molt poc. I, llavors, si ha 
prés aquesta opció, crec que tampoc pot dema-
nar res als poders públics per a que el subven-
cionin d’una manera arbitrària i indiscrimi-
nada”. Debat i resolució, en el seu cas, de la 
Proposició no de Llei, formulada pels Grups 
Parlamentaris Eusko Alkartasuna i Euskal Ezke-
rra, amb relació a Euskaldunon Egunkaria. 
Comissió d’Educació i Cultura, 8 d’octubre de 
1993, número de document 04\06\05\03\0019. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 17 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 17 
 

4. EL TANCAMENT: D’EGUNKARIA A BE-
RRIA, PASSANT PER EGUNERO 

 

L’història d’Euskaldunon Egunkaria, 
com tal capçalera, va acabar el 20 de 
febrer de 2003, quan mitjançant acte 
resolutori (el segon; el primer, del dia 
19 de febrer de 2003, autoritzava a la 
Guardia Civil al registre de les instala-
cions del diari), com hem dit, el jutje 
instructor de l’Audiència Nacional va 
decretar el tancament de l’empresa i la 
detenció del seu director, Martxelo 
Otamendi, i dels membres del seu con-
sell d’administració Txema Auzmendi, 
Joan Mari Torrealdai, Xabier Alegria, 
Iñaki Uria, Luis Goya, Inmaculada Go-
mila (primera gerent del diari), Fermin 
Lazkano, així com del primer director 
del diari, Pello Zubiria, que havia tornat 
a Argia, i el que havia estat subdirector 
d’Egunkaria des de 1995 endavant, i en 
aquell moment era director de comuni-
cació de Federació d’Ikastolak [escoles 
en llengua basca], Xabier Oleaga. Tots, 
menys dos, Alegria i Uria, van ser lliu-
rats sota fiança dies després. Alguns, 
com el propi director de la publicació, 
Martxelo Otamendi,  van denunciar 
haver sofert tortures. La denúncia va 
ser arxivada a 2004 per manca d’indicis 
probatoris. El cas encara no s’ha tancat. 
A octobre de 2003, el propi jutje Del 
Olmo va ordenar la detenció de diverses 
persones relacionades pressumptament 
amb el finançament il·legal 
d’Egunkaria28, la majoria lligats a 
l’empresa Buruntzape, S.L. Foren acu-
sats de haver rebut nou milions d’euros 
en subvencions i de haver amagat els 
beneficis per a percebre aquestes ajudes 
públiques, i fins i tot d’haver declarat 
vendes de 220.000 exemplars anuals 

                                                
28 Es tractava de Mikel Arrizabalaga, Joxe Mari 
Sors (a qui es considerava el cervell de la trama), 
Xabier Legarra, Mikel Sorozabal, Mikel Azkune, 
Juan Mari Larrarte, Armando Hernández i Ángel 
Ramón Díez. Juan del Olmo, dies més tard, va 
ordenar també la detenció de l’avocat Eneko 
Etxeberria, representant legal d’Egunkaria S.L., 
qui aviat  va ser posat en llibertat. 

quan, en realitat, no arribaven als 
90.00029.  

El mòn de la cultura basca, i les ins-
titucions controlades pels nacionalistes, 
van protestar molt enfurismades. El 
Parlament basc, presidit per Juan Ma-
ría Atutxa, va exigir, amb els vots del 
PNB, EA, IU-Eb i Sozialista Abertza-
leak, la reobertura immediata del diari. 
L’imatge dels diputats nacionalistes al 
plé de la cambra de Vitòria llegint30 
Egunero, el substitut temporal 
d’Egunkaria, va ser el tema del dia a 
tots els mitjans de comunicació 
d’Espanya. El text aprovat deia que es 
tractava d’una mesura amb clara “in-
tenció política” i, en nom de la llibertat 
d’expressió i d’informació, acusava al 
Govern espanyol de relacionar sistemà-
ticament el mòn de l’euskera i la violèn-
cia. Egunkaria va rebre adhesions 
d’altres llocs de la Península, per exem-
ple de l’àrea lingüística catalana: la dels 
responsables dels diaris que utilitzan el 
català a les seves pàgines, o la del 
Col·legi de Periodistes de Catalunya. 
També van rebre, per exemple, la del 
premi Nobel de Literatura, José Sara-
mago, qui, com tants altres, considerava 
que, en tot cas, la decisió de tancar el 
periòdic hauria de venir d’una decisió 
ferma dels tribunals, i no d’un jutje 
instructor. 

De forma immediata, els treballa-
dors van començar a editar, a la xarxa –
l’edició digital d’Egunkaria va ser 
també tancada i la seva URL sospesa– i 
en paper, un diari provisional (com van 
fer els d’Egin creant la capçalera Eus-
kadi Información), sota la capçalera 
Egunero, la d’un diari de poques pàgi-
nes que apareix a Tolosa (després no va 
recuperar-la i avui en dia s’anomena 
                                                
29 El Mundo, 17 d’octobre de 2003. 
30 O més aviat passant les pàgines i donant un 
cop d’ull a les imatges, ja que molts d’ells, per 
exemple el propi portaveu del PNB al Parlament 
basc, José Antonio Rubalkaba, o qui va fer totes 
les rodes de premsa –exclusivament en castellà– 
sobre el tema, Emilio Olabarria, que abans havia 
estat vocal del Consell General del Poder Judi-
cial, desconeixen totalment la llengua basca, fet 
que sens dubte va passar desapercebut en altres 
llocs. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 18 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 18 
 

Hitza [=La paraula]). El nombre de 
compradors –hauriem de saber si 
també el de lectors– va augmentar no-
tablement. Van començar també els 
treballs per a editar un nou diari, i en 
pocs mesos havien aconseguit prou ca-
pital –gràcies als diners que el Govern 
basc havia promès per a subvencionar 
el nou diari; la portaveu Miren Azkarate 
va qualificar el tancament de “mesura 
d’excepció”– per a editar Berria. La 
primera subvenció que ha rebut es la 
més gran de l’història d’aquest periòdic 
i del seu antecessor, i cal suposar que 
sense això difícilment podria mantenir-
se.  

 

5. CONFLICTE DE DRETS 

 

El jutje Juan del Olmo, per la seva 
banda, té igualment en compte 
l’existència de la llibertat d’expressió, 
dret constitucionalment reconegut a 
tots els espanyols, així com el dret a 
utilitzar la llengua pròpia, reconegut a 
l’article 3 de la Constitució, i com el 
tancament d’un diari pot donar peu a 
considerar que aquests drets podrian 
ser vulnerats. En una dels primers actes 
sobre el cas, el del 25 de febrer de 2003, 
el jutje Del Olmo manté que ETA no és 
només una organització que utilitza 
mètodes violents, sinò que també es val 
d’activitats en principi legals: 

S’ha adaptat a la realitat social, ju-
rídica i política espanyola,  apro-
fitament-se del marc democràtic 
[...] en base a una Constitució i un 
ordenament jurídic garantista i 
protector dels drets i llibertats fo-
namentals, 

i per això va constituir un “front cultu-
ral i mediàtic” (utilitzan agents “mitjan-
cers”) sense oblidar l’aspect econòmic-
financer. Segons Del Olmo, resta clar 

que s’ha enfortit un dels objectius 
terroristes (la creació d’una es-
tructura informativa en eusquera 
[sic] controlada per la organitza-
ció terrorista ETA) per a facilitar 

l’empara i difussió [...] de l’ideari 
terrorista. 

N’hi ha qui, com l’assessor per 
matèries audiovisuals – consell que, es 
diu, va tenir molt en compte l’actual 
lehendakari  quan va redactar el ano-
menat “plà Ibarretxe”–, l’economista 
Ramón Zallo, en un text publicat a 
Gara, successor d’Egin, considera que 
els arguments exposats als successius 
actes resolutius constitueixen “un cú-
mul de documents indiciaris i amb 
escàs, si no nul, valor probatori, deco-
missats en successives detencions de 
principis de la década dels 90. Ser-
veixen per a saber el que ETA savia, 
però no per a imputar delictes a ter-
cers”31. Pel contrari, l’hipòtesi principal 
del jutje instructor de l’Audiència Na-
cional és que ETA prenia decisions so-
bre el periòdic “que només corresponen 
al Consell d’Administració [...] tot això 
trascendeix a l’actuació de persones 
concretes, que poden ser substituides o 
desplaçades a altres feines”. 

En un altre acte resolutori posterior 
Del Olmo parlava de  

una sèrie d’estratègies de movilit-
zació tendents a obtenir 
l’acceptació d’una determinada 
població o de forçar la passivitat 
de la mateixa població –o de part 
d’ella– (“població de referència”) 
cap als seus fins i projectes32.  

Juan del Olmo no va ser el primer 
que va posar el dit a la ferida, la de 
l’identificació interessada d’ideologia 
nacionalista, sobre tot radical, i llengua. 
Encara que amb timidesa, també es va 
obrir de nou, arran del tancament 
d’Egunkaria, un debat sobre 
l’importància real i simbòlica de la llen-
gua basca. Només dos exemples, amb-
dós agafats de la premsa d’aquells dies. 
El primer, les paraules de Kepa Aules-
tia, de llengua materna basca i antic 
dirigent d’Euskadiko Ezkerra, partit al 

                                                
31 ZALLO, Ramón: “La inconsistencia de tres au-
tos”. A: Gara, 3 de març de 2003. 
32 Acte resolutori de 4 de novembre de 2003. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 19 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 19 
 

que va arribar després de la seva mi-
litància a ETA político-militar: 

[Malgrat que] l’euskera és pa-
trimoni de tots el bascos, damunt 
de la seva ideologia, [...] tal consi-
deració és, en realitat, un desig, 
perque resulta obligat reconèixer 
que molts bascos no la consideren 
així; al temps que altres s’obstinen 
en reduir la llengua a símbol par-
ticular, [amb] l’indiferència [...] 
que provoca un idioma incom-
prensible del qual es pot prescin-
dir”33. 

 El segon exemple vé també d’una 
persona autoritzada, el professor 
d’Universitat, traductor i membre del 
Consell Assessor de l’Euskara a la Di-
putació Foral d’Àlava, Koldo Biguri: 

L’estratègia de defensa de 
l’euskera (del activisme més radi-
cal del basquisme lingüístic, lligat 
a la habitual liturgia lingüística 
del nacionalisme basc) amenaça 
amb convertir-lo en un idioma 
antipàtic per a la majoria mono-
lingüe de la nostra societat34.  

Més de un va pensar, malgrat que 
fóssin menys els que van atrevir-se a 
dir-ho en veu alta que, si el mercat 
hagués permés l’existència d’altres dia-
ris en euskera, l’argument de que el 
tancament d’Egunkaria era, en realitat, 
un cop contra la cultura i la llengua 
basques en conjunt no hauria estat tan 
estés. I caldria comprovar que pasaria si 
la partida destinada a subvencions ofi-
cials hagués estat repartida entre varies 
empreses i el mercat només permetés 
sobreviure per si mateixes les empreses 
solvents en termes de rendibilitat 
econòmica. En aquest moment, només 
existeixen indicis35 de que l’empresa 
                                                
33 AULESTIA, Kepa, “Euskalgintza”, a: El Co-
rreo, 2 d’abril de 2003, p. 28. 
34 BIGURI, Koldo, “El otro vasquismo”, a: El 
Correo, 4 de març de 2003, p. 30. 
35 Una resposta publicada pel propi mitjà en un 
fòrum de discussió sobre l’euskera a l’edició 
digital diariovasco.com, amb data de 22 de sep-
tembre de 2003, on confessaven que “gaur egun 
proiektu hau eta bere itxura edota aurkezpena 

editora del Diario Vasco de Sant Se-
bastià, de lluny el diari més llegit a Gui-
púscoa i propietat del grup Vocento, 
estudia des de fa temps –hi ha mercat 
per això a una provincina on el 40% 
dels seus habitants confessa utilitzar 
l’euskera de forma habitual– llençar 
una edició en llengua basca, probable-
ment no una còpia de la que avui exis-
teix en castellà, sinò amb una capçalera, 
una estructura i una redacció pròpies, 
encara que podria comptar amb la tra-
ducció d’algunes seccions –internacio-
nal, per exemple– publicades al Diario 
Vasco i a altres periòdics de Vocento, 
que Berria, amb menys mitjans econò-
mics, només ho pot fer amb 
l’informació de les agències. Aquest 
hipotètic diari podria a més a més sortir 
dilluns i donar informació esportiva, 
tan popular i tan llegida sobre tot el 
primer dia de la setmana. Ens restaria 
saber si el tancament d’Egunkaria ha 
tingut alguna influència sobre la decisió 
de no publicar, per ara, un altre diari en 
euskera, i si la presència d’altres diaris 
en llengua basca li en treuria quota de 
mercat o si seria llegit o comprat per 
persones que ara no llegeixen, o no són 
clients de Berria. Lògicament, no po-
dem excloure que una de les raons de 
no editar aquest diari en euskera sigui 
no sometre a més pressions a redac-
cions informatives ja molt tocades per 
l’amenaça d’ETA. Cal recordar com el 
grup terrorista va assassinar, el 24 de 
maig de 2001, al gerent del Diario 
Vasco, Santiago Oleaga. 

Per ara, almenys, existeixen un pa-
rell de setmanaris d’empreses no nacio-
nalistes que sobreviuen –també amb 
subvencions– al difícil mercat basc: 
Zabalik [=Obert] del grup Vocento, i 
Aldaketa 16, versió en euskera, amb un 
50% d’informacions pròpies, de Cambio 
16, (ideològicament prop del basquisme 
socialista –i bascoparlant–, representat 
pel sector guipuscoà del PSE i pels 
membres de la ex Euskadiko Ezkerra 
ara integrats al PSE-EE, grup al cap del 

                                                                
nola egin daitekeen aztertzen ari garela” [=“avui 
estem analitzant com es pot fer el disseny i la 
presentació d’aquest projecte”]. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 20 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 20 
 

qual hi ha el president del PSE, Jesús 
Egiguren), una obstinació dirigida per 
Gorka Landaburu, periodista a qui un 
paquet-bomba d’ETA va  amputar els 
dits d’una má a 2002. 

 

6. A TALL DE CONCLUSIÓ  

 

L’història d’Egunkaria ens mostra les 
peculiaritats del mercat informatiu basc 
(sobre tot del que vol expresar-se en la 
pròpia llengua).  

1) La presència de 
l’organització terrorista 
basca ETA, que d’una manera 
o d’altra intervé en aquest 
mercat informatiu:  

a. Sense cap dubte, limitant 
severament, assassinant, 
fent atemptats i amena-
çant la llibertat 
d’expressió de moltes 
persones, professionals 
de l’informació, lectors i 
ciutadans en general.  

b. Es possible, a més a més, 
que ETA tracte d’influir 
en el mercat informatiu 
en llengua basca d’una 
altra manera. Llegint els 
documents intervinguts 
al grup terrorista i do-
nats a conèixer a els suc-
cesius actes judicials po-
dem saber que, almenys, 
els dirigents d’ETA van 
seguir amb molt interès 
l’evolució del diari en 
euskera, i que alguns 
dels noms que van sug-
gerir van aparèixer fi-
nalment entre els qui ho 
van dirigir. 

c. L’interés d’ETA no és 
empresarial, sinò ideolò-
gic. En aquest sentit, cal 
recordar que, en contra 
del camí marcat a l’època 
immediatament anterior 
al surgiment 
d’Egunkaria, i clarament 

del camí que els poders 
públics volien impulsar 
–que una empresa de les 
ja establertes publiqués 
un diari en euskera–, 
l’iniciativa popular la va 
prendre finalmente un 
grup de nova creació, sa-
bent, a més a més, que 
això omplia íntegrament 
el mercat informatiu en 
llengua basca. 

2) Intervencionisme: Es tracta 
d’un mercat intervingut pels po-
ders públics. Els mitjans en eus-
kera no poden sobreviure, sem-
bla, per si mateixos en un mer-
cat lliure. El partit al poder des 
de la promulgació de l’Estatut 
d’Autonomia, el PNB, només 
contempla dues possibles situa-
cions pels mitjans en euskera: 
englobar-los en el ens públic o 
subvencionar-los (o no, a discre-
ció, i condenar-los així a sofrir 
estretors o, a mig termini, a de-
saparèixer). Les aparents con-
tradiccions arran de la seva 
postura pel que fa al diari en 
euskera es poden explicar si 
s’analitza el nacionalisme basc 
en conjunt i la seva evolució 
històrica en aquest darrers anys: 
totes les faccions del naciona-
lisme d’origen aranista han 
tractat sempre d’obtenir el mo-
nopoli de facto sobre els mitjans 
que asseguren la transmissió de 
l’univers simbòlic lligat a la llen-
gua basca. El PNB ha tractat 
d’estrangular o afavorir els mit-
jans creats al voltant de 
l’esquerra abertzale, segons li 
convenia. El nacionalisme go-
vernant s’atribuieix així un pa-
per fonamental en el mercat in-
formatiu en euskera, i es pre-
senta com un agent indispensa-
ble, conditio sine qua non, per al 
seu desenvolupament. 

3) Tot el panorama es presenta, 
pel fort sentit comunitari del na-
cionalisme basc d’origen ara-
nista, com a una discussió 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 21 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 21 
 

“de família”, on els qui no són 
nacionalistes no hi estan convi-
dats, amb acusacions públiques 
al grup creador d’Egunkaria de 
pertànyer a ETA, més tard con-
tradites, pel PNB. Malgrat que, 
de fet, les primeres subvencions 
a Egunkaria es donessin amb el 
vot favorable i l’iniciativa del 
PSE i dels membres de 
l’extinguida Euskadiko Ezkerra, 
mentres que el partit de, ales-
hores, Xabier Arzalluz tenia 
moltes reticències. Aquest fet 
ens mostra com les coses són 
més complexes del que poden 
semblar des de fora. 

4) Ara com ara, a les disfuncions 
creades per decisions judicials, 
certament excepcionals i impen-
sables en altres comunitats es-
panyoles, encara que amb ar-
guments –ara manca que aixó 
sigui finalment provat, o no, per 
un tribunal–, i l’actitut de con-
frontació entre les institucions 
basques –almenys les controla-
des pels nacionalistes– i les del 
conjunt d’Espanya, disfun-
cions cojunturals si volem, 
s’afegeixen a d’altres es-
tructurals i entre totes mante-
nen al mercat informatiu en 
llengua basca en una situació 
que només es pot qualificar 
d’anormal, i fins i tot bén poc 
plural.  

a. La llengua vernacle 
és minoritaria, i a més 
a més amb una concen-
tració de parlants desi-
gualment repartida per 
la geografia basca, amb 
una varietat estàndar 
molt jove i que arrossega 
complexes de segles. 
Aquests complexes i 
llasts van ser sense cap 
dubte accentuats per una 
molt perniciosa i injusta 
política durant els temps 
de la dictadura fran-
quista, malgrat que 
aquesta no sigui l’única 

raó de la seva situació 
com a llengua en inferio-
ritat de condicions: en 
temps que el naciona-
lisme presenta com si 
fóssin idíl·lics, quan es 
tractava de territoris go-
vernats per furs propis i 
sense cap presència 
forànea “espanyola” (fins 
a l’industrialització del 
segle XIX, el País Basc 
era un territori que pro-
duia emigrants en lloc 
d’atreure immigrants), 
institucions com les 
Juntes Generals de Bis-
caia –composades no-
més pels “hidalgos uni-
versales” nascuts a les 
provincies basques– van 
fer del castellà llengua 
obligatòria, per afavorir 
la ciutat castellanopar-
lant davant dels pobles 
rurals bascoparlants. 
Com deia ja a 1645 Pedro 
de Dasconaguerre Axu-
lar, el escriptor basc 
clàssic més conegut, 
“baldin egin baliz euska-
raz hanbat liburu, nola 
egin baita latinez, fran-
zeses, edo bertze erdaraz 
eta hitzkuntzaz, hek be-
zain aberats eta konplitu 
izanen zen euskara ere, 
eta baldin hala ezpada, 
euskaldunek berèk dute 
falta eta ez euskarak” 
[=”si s’haguessin fet en 
euskera tants llibres com 
s’han fet en llatí, francès 
o altres llengües, també 
la basca seria tan rica i 
complida com aquelles, i 
si no és així, la culpa és 
dels bascos, i no del seu 
idioma”]36.  

                                                
36 El llibre, considerat com l’obra mestra de les 
lletres basques, es titulava Gero [=Després], i 
tractava de “com deixar les coses per a després 
comporta molts prejudicis a l’ànima”. 



Javier DÍAZ NOCI: El cas d’Euskaldunon Egunkaria 22 
 
 

 
© Javier Díaz Noci. Todos los derechos reservados. Se permite la copia privada. 22 
 

b. Monopolització del 
simbolisme i extrema 
politització del seu 
ús: Encara que la llen-
gua basca només sigui 
l’instrument real de co-
municació per a poc més 
de la quarta part de la 
població basca (el nivell 
d’ús quotidià és del 26%, 
malgrat que el nivell de 
coneixement és del 
40%), la valoració 
simbòlica de la majoria 
de la població basca cap 
a l’euskera és un fet ge-
neralitzat. La comunitat 
nacionalista s’ha apro-
piat o almenys ha tractat 
de monopolitzar 
l’administració d’aquest 
símbol. Com a conse-
cuència, s’ha produit una 
extrema politització del 
seu ús. La deixadesa que 
altres sectors han fet de 
l’interès pel coneixement 
i la defensa de l’idioma 
tampoc no ha ajudat a 
sortir l’euskera del 
ghetto. La barrera que 
constitueix la seva di-
ferència respecte a les 
llengües romàniques de 
la Península, que la con-
verteixen en incompren-
sible per a qui no la sap o 
no l’estudia en profun-
ditat, i la dificultat del 
seu aprenentatge, man-
tenen als qui manifesten 
la condició de custodios 
linguae com una clerecia 
inexpugnable, com una 
comunitat closa i opaca, 
tant per als altres 
espanyols com la majoria 
dels bascos. 

5) Tot això provoca, finalment, un 
retraïment de les iniciatives 
d’empreses privades amb 
un interès fonamentalment 
mercantil, i no primor-
dialment polític, que sense 

cap dubte contribuirien a fer 
que el mercat informatiu en 
euskera fós semblant al de les 
altres cultures i llengües 
d’Espanya o de la resta 
d’Europa. 


